Hyggelige signaler

Vi får nå nesten daglig hyggelige signaler om at det går bedre i mange bedrifter i byggenæringen. I dag har vi bl a fått melding fra Moelven som tjente 95 millioner kroner i tredje kvartal i år. Det er 90 millioner mer enn tilsvarende kvartal i fjor. Vi merker oss at også Husfabrikken i Steinkjer nå har fylt ordrebøkene. Vi er veldig opptatt av å få inn tilsvarende tips. Dette gjør at humøret stiger og optimismen kan igjen ta over etter at pessimismen lenge har fått råde i byggenæringen.

Det at boligprisene øker så vidt kraftig, gjør selvsagt sitt til at det snart er rom for en langt sterkere boligbygging enn det vi har sett i det siste. Tiltakspakkene begynner også å slå ut – og det gjør at det store maskineriet i byggenæringen kan øke turtallet. Både byggevareprodusenter og byggevareleverandører merker nå økt etterspørsel.

 

Det skjer også mye gledelig på boligsektoren. Vi har merket oss det NCC gjør i Nittedal, og interessen for å bo ved Oslo havn er jo overveldende.

Det er selvsagt hyggelig for utbyggerne på Sørenga i Oslo at det er en så kolossal interesse for prosjektet. I følge Finansavisen kom det 210 bud på de 115 leilighetene i første byggetrinn. Listeprisen varier fra 37 700 – 100 000 kroner pr. kvadratmeter. I følge Liv B. Hansteen i DnB Nor Eiendom blir dette århundrets eiendomshandel.

Man har valgt loddtrekning for å hindre spekulanter og resalg. Maksimalt kan hver kjøper få to leiligheter, og er det selskaper som kjøper må de ut med 20 prosent av kjøpesummen med det samme. Første byggetrinn  har en verdi på 556 millioner kroner.

Slike nyheter vil vi ha mer av.

Vi i Byggeindustrien merker oss at også våre annonsører er på banen igjen. Nå har Byggeindustrien klart seg gjennom krisen langt bedre enn andre mediehus, men også vi ønsker profilannonsene tilbake til det nivå vi hadde før finanskrisen kom.

Det er vel få næringer som er så avhengig av at folk flest har tro på fremtiden. Nå synes optimismen og fremtidshåpet å være tilbake – og det betyr uendelig mye.