Hotellbelegget rundt Gardermoen kan falle drastisk

Hotellene rundt Gardermoen vil om noen år trolig ha et belegg under 50 prosent på grunn av den forventede utbyggingen av hoteller i distriktet.

Konklusjonen i rapporten «Norsk Hotellnæring 2009» som Horwath Consulting presenterte i Oslo torsdag, er dyster lesning for næringen.

Rapporten legger spesiell vekt på den planlagte utbyggingen av overnattingskapasitet fram til 2012.

Per-Erik Winther i Horwath Consulting pekte på at norsk hotellnæring i dag består av vel 1.100 bedrifter med en kapasitet i overkant av 70.000 rom.

Fram mot 2012 skal det bygges ytterligere 10.000 rom på landsbasis.

– Dersom det ikke skjer en konkret vekst i markedet, er det fare for at beleggsprosenten på hotellene i de største byene vil falle med 6 til 10 prosent fra dagens vel 70 prosent. For hotellene rundt Gardermoen var belegget i 2008 på rundt 61 prosent. Og fallet kan bli enda mer drastisk dersom det på toppen kommer en tilbakegang i markedet, sier Winther.

Negativ bunnlinje

Winther peker på at hvert fjerde hotell i Norge hadde en negativ bunnlinje i sitt 2008-regnskap. 27 prosent av hotellene som er med i rapporten hadde et negativt resultat, mot 17 prosent av hotellene som var med i rapporten for året 2007.

Selv om næringen hadde meget gode losjiinntekter langt ut i 2008, bidro finansuroen og åpning av nye hoteller til en ny nedtur høsten 2008. Nedturen har fortsatt i 2009, sier Per-Erik Winther.

Utenlandstrafikken ved norske hoteller går for tiden mer tilbake enn den norske. Andelen utlendinger som overnatter på hotell her i landet forventes å falle med 25 prosent inneværende år, og det er den laveste utenlandsandel i nyere tid.

Winther tror imidlertid at en relativt lav utenlandsandel for øyeblikket er en fordel for hotellene. Det ble nemlig konstatert en framgang i norsk ferietrafikk på hotellene sist sommer, og det forklares med at finansuroen i de fleste sammenhenger slår mindre ut i Norge enn i de fleste andre land.

Winther er tilfreds med at i overkant av 70 prosent av hotellene oppgir at de har et system med å endre romprisen i takt med etterspørselen, og å «selge de riktige rom».

Hotellkjedene

Ledelsen i hotellkjeden Choice har det siste året vært den mest aktive med hensyn til nyetableringer, og kjeden har i underkant av 15 prosent av hotellrommene i Norge.

De fire største kjedene – Choice, Rica (13,7 prosent av rommene), Thon (11,7 prosent) og Rezidor (9,8 prosent) hadde i 2008 nøyaktig 50 prosent av overnattingene i Norge.

Ledelsen i de ti største hotellgruppene tror finansuroen medfører tilbakegang også i 2010, men ingen tror på noen betydelig nedgang. De fleste har gjennomført permitteringer og oppsigelser med bakgrunn i finansuroen, men ikke i stort omfang.

Den privateide kjeden Norske Vandrerhjem feirer i år 100-årsjubileum og har 75 overnattingsanlegg.