Positiv jernbanetrend krever oppfølging

- Statsbudsjettet for 2010 gir signal om vilje til å satse på jernbane og å følge opp foreliggende planer. Det er nå viktig at trenden fortsetter og ikke stopper på budsjettsforslagets nivå for 2010, advarer adm. dir. i RIF Liv Kari Hansteen.

Statsbudsjettet for 2010 foreslår 10,2 mrd kr til jernbaneformål. Dette er en samlet økning på 15,2 prosent fra 2009. Av dette går 8,4 milliarder til Jernbaneverket hvorav 3,9 milliarder kr til investeringer og 4,5 mrd. kr til drift og vedlikehold.

Nasjonal Transportplan følges opp med 82 prosent av årlig gjennomsnittlig ramme for investering og full årlig gjennomsnittlig ramme for drift og vedlikehold. Sluttføring av oppstartede prosjekter prioriteres, og større trykk på Oslo-Ski mot slutten av perioden er årsaken til at investeringsrammen ligger litt under års-snittet for 2010.

- Det er fornuftig at oppstartede prosjekter kan fullføres av hensyn til mest mulig optimal framdrift og lavere totalkostnader, påpeker adm. dir. i RIF Liv Kari Hansteen.

Budsjettforslaget legger opp til videreføring av Lysaker-Sandvika, Barkåker- Tønsberg, Sandnes-Stavanger og Gjevingåsen tunnel. Dette er nødvendige og sentrale prosjekter som viktige for persontrafikken rundt de store byene.

Det kan synes som regjeringen vil følge opp trenden i de kommende årene der det foreslås en økning på 3,6 mrd. til Nasjonal transportplan-formål i årene 2011-13.

- Her bør bevilgninger til jernbane få en stor del av denne økningen fordi behovet er så stort på jernbane. Økningen bør skje gradvis slik at kompetanse og ressurser kan bygges opp over noe tid, sier Hansteen.

- RIF mener Nasjonal Transportplan for jernbanen er en riktig og god oversikt over de investeringer som er mulig å gjennomføre ut i fra de ressurser vi har tilgjengelig i dag og med kravene som ligger i forhold til kommunenes medvirkning jfr. plan- og bygningsloven. Vi vil likevel understreke at behovene for en miljørettet transport for person og gods er større enn det Nasjonal Transportplan innen jernbane vil dekke. Konkurransen mot vei for godstransport øker ettersom vi får stadig utbedrede veier. Her er det viktig å bygge ut mer; dobbeltsporparseller og kryssingsspor. Det er positivt at drift- og vedlikeholdsmidler økes slik at dagens oppetider kan forbedres, sier Hansteen.

RIF synes det er positivt at regjeringen foreslår å opprette en ny ordning med tilskudd til utbygging av private sidespor. Dette vil kunne bedre virksomhetenes muligheter til å velge godstransport på bane framfor vei. Det vil også være behov for mer dobbeltspor inn mot de store byene enn det NTP 2010-19 vil kunne levere.

Budsjettforslaget gir en åpning for at det kan forskutteres maks 200 mill. til jernbaneformål uten renter og prisstigning.

- Dette er positivt, men vi mener regjeringen kunne gå mye lenger her med mulighet for prosjektfinansiering. Erfaringene med OPS-prosjekter på vei, er så langt positive og bør kunne gjennomføres også innenfor jernbaneprosjekter, avslutter Hansteen.