- Skuffende

Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) konstaterer at bevilgningene til vegformål over Samferdselsdepartementets budsjett øker fra 2009 til 2010.

Riksveginvesteringene samt noen enkeltposter øker til 6,5 mrd kroner som er en økning på ca 1,7 mrd kroner. Tilsvarende øker midlene til drift og vedlikehold. Alt i alt settes det av 14,1 mrd kroner i statlige midler til vegformål. I tillegg legges det opp til å bruke 5,3 mrd kr i bompenger.

 - MEF er skuffet over at budsjettet har en oppfyllelsesgrad på bare 22,5 prosent av vedtatt ramme for første periode i Nasjonal transportplan fra 2010-2013. Dette er negative signaler for anleggsbransjen. Bransjen har dokumentert at det har vært – og fortsatt er – mye ledig kapasitet, og vi hadde forventet en oppfyllelsesgrad på mer enn 25 prosent. MEF er også kritisk til at regjeringen ikke fremskynder flere viktige vegprosjekter, ikke minst for å skape kontinuitet og forutsigbarhet etter et år med usikre ordrereserver, sier MEFs administrerende direktør Trond Johannesen.

Ingen prosjektfinansiering

Utbygging av E16 over Filefjell og E6 vest for Alta på egne poster er det nærmeste regjeringen kommer prosjektfinansiering.

- Samferdselsdepartementet henviser til at formålet er å sikre optimal framdrift og ressursutnyttelse ved at hele strekninger ses i sammenheng. Hvordan dette skal gjøres nevnes ikke med ett ord. Det hadde gitt bransjen betydelig mer forutsigbarhet og mulighet til å satse dersom departementet redegjorde nærmere for hvordan disse prosjektene kan gjennomføres, påpeker Johannesen.

Forvaltningsreformen gir usikkerhet

MEF har tidligere uttrykt skepsis til innføringen av forvaltningsreformen fra 1. januar 2010 på grunn av usikkerheten som da oppstår om vi fortsatt vil ha en helhetlig vegforvaltning. Bevilgningene som nå skal forvaltes over Kommunal- og regionaldepartementets budsjett er betydelige og utgjør ca 7,1 mrd. kroner. Disse midlene skal bidra til å dekke investeringer, trafikksikkerhet, drift og vedlikehold for over 17 000 km nye fylkesveger. Bevilgningen tilføres fylkeskommunene gjennom rammetilskudd og skal fordeles på 19 fylker.

-Dette gjør det vesentlig mer komplisert å følge med på den samlede fordelingen av midler til vegformål, konstaterer Trond Johannesen.

- Prioriter mer gods fra veg til bane

MEF er positiv til budsjettøkningene både til nyinvesteringer og til drift og vedlikehold av jernbanenettet. Det er viktig med et særlig fokus på lengre krysningsspor, dobbeltspor i tett befolkede områder og utbygging av godsterminalene. -Mer gods fra veg til bane må prioriteres ikke minst for å redusere forfallet av vegkapitalen og for å spare miljøet, understreker Trond Johannesen.