Skanska lavest på fjelltunnel

Skanska Norge AS leverte det laveste tilbudet på den største jobben i vegprosjektet E6 Trondheim – Stjørdal; byggingen av fjelltunnelen og dagsone øst i Trondheim.

Siden tidlig i dag morges har tilbudene blitt levert på prosjektkontoret på Lademoen i Trondheim. Til sammen kom det inn fem tilbud.

Klokken 12.15 var flere av prosjektets ansatte og representanter fra alle tilbyderne samlet for å være vitne til tilbudsåpningen. Den første konvolutten som ble åpnet kom fra Skanska, og tilbudet på litt over 730 millioner kroner lå noe lavere enn forventet.

- En av tilbyderne skilte seg ut, og lå lavere enn resten. Det tilbudet ligger også et stykke under vårt anslag, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen.

Anslaget lå på 850 millioner kr.

Resten av tilbudene kom på rekke og rad, og det var ikke så store forskjeller mellom prisene deres.

- Jeg er veldig godt fornøyd med at vi fikk fem tilbydere på denne store jobben, sier Johnsen og legger til at alle har lagt inn en god innsats i å utarbeide tilbud.

Entreprenøren får rigge seg til på nyåret

Nå starter prosjektledelsen kontrollregningen av tilbudene, før de skriver en innstilling til Vegdirektoratet. I desember skal Statens vegvesen skrive kontrakt med entreprenøren som får jobben.

På nyåret får de installere seg på riggområdet bak Falkenborg gård og ICA-lageret på Strindheim, og de starter med noen arbeider oppe i dagen i vinter. De starter arbeidet like øst for Nidar og jobber seg vestover. Vi vil ha kommet til våren før de starter selve tunneldrivingen. Hele vegsystemet gjennom østbyen i Trondheim åpnes for trafikk samtidig, og det er planlagt å skje våren 2014.

Både driving av tunnel gjennom fjell og betongarbeider

Jobben innebærer driving av en 2,1 kilometer lang tunnel gjennom fjell, og betydelige betongarbeider oppe i dagen på Strindheim. Blant annet skal Strindheimkrysset bli en rundkjøring i tre plan, med den gjennomgående tunneltrafikken nederst, Bromstadvegen kobles med tunnelen i det andre planet, og det øverste planet er forbeholdt syklister, fotgjengere og kollektivtrafikken. Der det i dag er en midlertidig rundkjøring på Gildheim kommer en ny bru som har fått det klingende navnet Gildheimbrua.

Tunnelen får to separate løp, med to felt i hvert løp. Altså går trafikken østover i det ene løpet og vestover i det andre løpet.

Det bygges rampetunneler fra Strindheimkrysset, sånn at man har flere muligheter til å komme seg inn og ut av tunnelen.

Bilistene som kjører vestover på E6 kommer inn i tunnelen like øst for Nidar, og kommer ut i dagen igjen like forbi jernbanen på Nyhavna. Men fra der det ikke lenger er fjell men løsmasser, bygges det en betongtunnel. Derfor er byggingen av tunnelen fra Møllenberg og vestover en annen kontrakt. Til sammen blir Strindheimtunnelen 2,5 kilometer lang.

Alle tilbudene som kom inn til entreprisen dagsone øst + fjelltunnelen;

Skanska Norge AS Kr 730 234 247,50

Veidekke Entreprenør AS Kr 995 760 102,00

AF-Gruppen AS Kr 887 980 152,00

Züblin AG Kr 1 025 596 357,90

LNS/Reinertsen AS Kr 945 286 173,00