Gir høy aktivitet i vegsektoren

- Forslaget til vegbudsjett vil sikre høy aktivitet innen vegsektoren. Spesielt vil man merke satsingen på store veganlegg, rassikring og trafikksikkerhet, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

Regjeringen foreslår å bruke 14,1 milliarder kroner til vegformål over Samferdselsdepartementets budsjett, som er en økning på 23 prosent, eller 2,6 milliarder kroner, i forhold til saldert 2009-budsjett.

6 milliarder skal gå til investeringer på riksvegnettet, mens 6,2 milliarder er satt av til trafikktilsyn, drift og vedlikehold. 436 millioner går til statlige kjøp av riksvegferjetjenester, mens 441 millioner er øremerket som vederlag for OPS-prosjekter.

Nye veganlegg

Budsjettet legger opp til riksveginvesteringer på knappe 11,5 milliarder kroner, hvorav 6 milliarder er statlige midler og 5,3 milliarder er bompenger.

Budsjettet legger opp til prosjektering, forberedende arbeid og mulig anleggsstart på følgende riksveganlegg (over 100 millioner):

*E18 Melleby – Momarken (Østfold)

*Rv 3 Åsta bru med tilstøtende veger (Hedmark)

*E16 Smedalsosen – Maristova - Borlaug (Sogn og Fjordane)

*E39 Lavik ferjekai (Sogn og Fjordane)

*E6 Harran – Nes bru (Nord-Trøndelag)

*E6 Møllnes – Hjemmeluft (Finnmark)

Følgende større prosjekt (over 100 millioner) åpnes for trafikk i 2010:

*E18 Krosby – Knapstad (Østfold)

*E18 Bjørvikatunnelen (Oslo)

*E39 Stangeland – Sandved (Rogaland)

*E39 Tjensvollkrysset (Rogaland)

*E6 Nordre avlastningsveg (Sør-Trøndelag)

*E39 Renndalen – Staurset (Møre og Romsdal/Sør-Trøndelag)

*E6 Majavatn (Nordland)

Fokus på vedlikehold

Det er satt av i alt 6,2 milliarder kroner til trafikktilsyn, drift og vedlikehold, som er 383 millioner mer enn i 2009.

- Det legges opp til at nivået for asfaltering for 2009 skal videreføres i 2010. For nye drifts- og vedlikeholdskontrakter er det skjedd en betydelig prisøkning. Det arbeides aktivt med kontraktsutforming og for å bedre konkurranseforholdene. Den videre utviklingen vil bety mye for hvor mye midler som kan benyttes til vedlikehold av vegene, og dermed for utviklingen av vedlikeholdsstandarden, sier Gustavsen.

Det skal i 2010 gjøres vesentlig flere kontroller av kjøre- og hviletid.

- Selv om budsjettet innebærer økte bevilgninger, vil det kreves effektiviseringstiltak i Statens vegvesen for å nå våre mål på trafikant- og kjøretøyområdet. Ventetidene ved trafikkstasjonene skal ned og kontrollaktiviteten på veg skal opp, sier vegdirektøren.

Rassikring

Regjeringen vil i sitt budsjettforslag styrke satsingen på rassikring. Det er foreslått 850 millioner kroner, som er nesten en dobling i forhold til 2009.

- Jeg er glad for forslaget om å øke bevilgningene for å sikre utsatte strekninger mot ras. 350 millioner går til riksvegnettet og 500 millioner til fylkesvegnettet, sier Gustavsen.

Rv 70 Oppdølsstranda (Møre og Romsdal) og rv 80 Løding – Vikan (Nordland) er de to største prosjektene med anleggsstart i 2010. Budsjettforslaget legger opp til videreføring og fullfinansiering av pågående prosjekter, samt en rekke mindre tiltak på utsatte strekninger og punkt på vegnettet.

Fokus på trafikksikkerhet

- Det er gledelig at regjeringen legger opp til å fortsette satsingen på trafikksikkerhet. Prioriterte områder er tiltak mot møteulykker, utforkjøringsulykker og ulykker med myke trafikanter, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

713 millioner kroner i 2010 er en videreføring av nivået i det salderte budsjettet for 2009.