Full fart for fjernstyrt Nordlandsbane

Arbeidet med utbygging av fjernstyrte stasjoner (CTC) og automatisk togkontroll (ATC) på Nordlandsbanen går stadig framover, skriver Jernbaneverket på sine hjemmesider.

Det settes opp signaler og bygges reléhus mellom Grong og Mosjøen. Lengst har arbeidene kommet på Harran og Lassemoen stasjoner som nå har fått montert de innvendige sikringsanleggene. Anleggene vil bli tatt i bruk sammen med automatisk togstopp etter hvert som de blir ferdige nordover, forteller prosjektleder Tom Haugan. I alt er det sju stasjoner mellom Grong og Mosjøen som nå bygges ut for fjernstyring. Stasjonene er Harran, Lassemoen, Namsskogan, Majavatn, Svenningdal, Trofors og Mosjøen. Arbeidene startet sørfra og det er stor aktivitet på hele den nesten 19 mil lange strekningen, forteller Haugan. I tillegg til utvendige signalanlegg og reléhus for de innvendige anleggene som bygges nå, har det for flere år siden blitt lagt kabler langs hele strekningen. Tidligere i år ble det gjennomført sportekniske arbeider og oppgradering av de kryssingssporene der det var nødvendig. Foruten de sju nevnte stasjonene vurderes det også å bygge ut Eiterstraum kryssingsspor mellom Trofors og Mosjøen. Full fjernstyring og ATC mellom Grong og Mosjøen skal stå ferdig i slutten av 2005, forteller Tom Haugan. Det ser ut til tidsplanen skal holde.