E6 gjennom naturreservat

Samferdselsdepartementet går inn for at utbygging av E 6 til firefelts vei sør for Hamar skal foretas langs den nåværende traseen gjennom Åkersvika naturreservat.

Dette er alternativ A i utbyggingsplanen som Statens vegvesen har utarbeidet for dette meget omstridte veiprosjektet. Miljøvernavdelingen hos Fylkesmannen i Hedmark har fremmet innsigelse både mot dette alternativet og mot alternativ B, som vil ramme store jordbruksarealer øst for Åkersvika. Fylkesmannen vurderer likevel alternativ B som mindre uheldig.

Samferdselsdepartementet gjør sitt standpunkt klart i et brev til Miljøverndepartementet og støtter dermed uttalelser både fra Vegdirektoratet, Hedmark fylkeslandbruksstyre og et enstemmig vedtak i Hamar kommune.

– Negative konsekvenser

Samferdselsdepartementet mener begge alternativene har «vesentlige negative konsekvenser». Men departementet legger vekt på at det allerede er et veianlegg i Åkersvika naturreservat og skriver at de negative konsekvensene ved en utvidelse er vurdert som relativt lave.

Departementet mener også at merkostnaden på 100 millioner kroner knyttet til alternativ B er uforholdsmessig høy og dermed et selvstendig argument for å velge alternativ A.

– Klassisk målkonflikt

Åkersvika naturreservat ble opprettet i 1974 og utpekt som Norges første Ramsar-område, det vil si våtmarksområde med internasjonal vernestatus. Verneinteressene er spesielt knyttet til det rike fuglelivet og områdets betydning som rasteplass for trekkfugler.

Utbygging av E 6 etter alternativ B, øst for Åkersvika, vil legge beslag på mellom 115 og 158 dekar dyrket mark og vil i tillegg berøre boligområder og kulturminner i større grad enn alternativ A.

«I denne aktuelle plansaken står myndighetene overfor en klassisk målkonflikt, og de negative konsekvensene på de ulike områdene må nødvendigvis veies opp mot hverandre», skriver Samferdseldepartementet.