Store anleggsarbeider på Drammensbanen

På grunn av anleggsarbeider ved Asker stasjon og i Lieråsen tunnel blir Drammenbanen stengt for trafikk mellom Sandvika og Asker fra torsdag ettermiddag til tidlig mandag morgen.

Banen vil være stengt i 77,5 timer, og dette er den lengste sammenhengende stengningen Jernbaneverket har gjort på grunn av et anleggs-arbeid. NSB og Flytoget setter opp busser til erstatning for innstilte tog. Stor aktivitet Det er mye som skal skje på anleggsområdet i løpet av disse dagene. PEAB skal rive lokket over tunnelportalen og deler av eksisterende kulvert i Askertunnelen. Et dansk firma, NKR Riving, er leid inn for å gjøre denne jobben. Lokket rives ved at det klippes opp og slippes ned på sporområdet under. Dette blir gjort i to omganger. Kontaktledningen demonteres og sporene dekkes til med tresviller og jernplater for å hindre skader. Selve rivejobben er beregnet til å ta 45 timer. PEAB skal også rive den gjenstående halvparten av gangbrua ved stasjonsbygningen. Brua deles opp og heises ut med en stor mobilkran. Også Baneservice gjør en stor jobb. De nybygde sporene langs Alfheim-siden(spor 5 og 6) skal kobles inn, samtidig som de to sporene midt på stasjonen tas ut av bruk. Baneservice skal dessuten demontere master, og kontaktledning i Askertunnelen før rivingen, og reetablere dette når rivearbeidene er avsluttet. Baneservice har stor erfaring fra mer og mindre kompliserte koblinger, ikke minst knyttet til Samprosjektet mellom Gardermobanen og Hovedbanen. Men denne gangen er arbeidene mer omfattende enn noen gang tidligere. Baneservice skal gjennomføre alle de jernbanetekniske arbeidene som sporlegging og -kobling, demontering og montering av KL-anlegg, telearbeider, signalarbeider, osv.. Til sammen vil 80 medarbeidere være i full aktivitet i løpet av det utvidede bruddet. - Fordi betonglokket på den eksisterende portalen til Askertunnelen blir revet samtidig med våre arbeider og Liertunnelen er stengt, stiller dette ekstra store krav til planleggingen, sier prosjektleder Terje Wilhelmsen i Baneservice. - Alt materiell og alle maskiner som skal brukes må inn i anleggsområdet på forhånd, fortsetter han. Stegningen Drammenbanen stenges mellom Sandvika og Drammen fra torsdag 13. november kl. 22:25 til mandag 17. november kl. 03.55. Mens togtrafikken er innstilt skal det utføres omfattende anleggsarbeider i samband med byggingen av nytt dobbeltspor mellom Asker og Sandvika. På Asker stasjon skal to nybygde spor tas i bruk på Alfheim-siden, mens to spor midt på stasjonen tas ut av bruk. Betonglokket på den eksisterende portalen til Askertunnelen blir revet sammen med gangbrua ved stasjonsbygningen. Det blir også støpearbeider på brua over E16 i Sandvika. NSB setter opp busser for alle tog som blir innstilt som følge av arbeidene. Flytoget setter opp buss på strekningen Sandvika Asker. Togene til og fra Bergensbanen kjøres over Roa. Reisende til og fra Bergensbanen fra stasjonene mellom Lysaker og Drammen blir fraktet i buss til og fra Hønefoss. Passasjerer fra stasjonene langs Vestfold,- Sørlands- og Randsfjord-banen som skal videre med tog fra Oslo S, henstilles til å beregne ekstra god tid ettersom forsinkelser til Oslo må påregnes. Togavgangene fra Oslo S vil gå i rute.