Åpning på E39 i Halsa

E39 mellom Renndalen og Staurset i Halsa på Nordmøre åpnes for allmenn ferdsel i slutten av november, etter å ha vært stengt i over ett år, skriver Tidens Krav. Det bekrefter prosjektleder Per Kristian Hovdahl i Statens vegvesen.

– Vi er på langt nær ferdig, men over lange strekninger er standarden da brukbar. Bare et begrenset parti vil da ikke ha full veibredde. Veien åpnes tre måneder tidligere enn opprinnelig planlagt.

Den lange stengetiden har medført problemer ikke minst for næringslivets transportbehov. Men samtidig har dette gitt muligheter for effektiv drift. Det gir seg igjen utslag i tidligere ferdigstillelse av hele veistrekningen, fastslår Hovdahl.

– Slik det ser ut vil veien være ferdigstilt til ferien – tidlig i juli 2010.

Som kjent har veien vært stengt siden om lag 11.-12. november i fjor. Stikk i strid med de opprinnelige planene. Steinsprang og jordras kompliserte arbeidet, og de sikkerhetsforanstaltninger som måtte tas førte til at veien ble stengt for allmenn ferdsel så lenge som tilfellet er.

– Nå har det vært folk som har ferdes strekningen i helgene, men kjørekomforten har ikke vært noe særlig, fastslår Hovdahl.

Det har også ryktes at siden veien har vært stengt så lenge, kommer det om lag én kilometer ekstra med ny vei som kompensasjon.

– På ethvert prosjekt har Statens vegvesen en kuttliste, ettersom det er vanskelig å spå markedssituasjonen for det enkelte prosjekt. Der vurderes det hvor vidt man har råd til å ta med deler av prosjektet. Her har vi funnet at vi har råd, sier Hovdahl, som avviser at dette er noen form for kompensasjon.

Men 600 meter ekstra ny vei i Renndalen og 400 meter ny vei på Staurset blir det. Blant annet fordi raskere framdrift har gjort det mulig å ta dette innenfor budsjettet.

Det har vært flere dramatiske episoder på dette veiprosjekt. Bl a tok et ras en gravemaskin med seg ned i fjorden. Etter dette ble veien helt stengt for trafikk.