Dyr regning for fylkene

Det vil koste fylkene mellom 34 og 46 milliarder kroner å ta igjen etterslepet på vedlikeholdet av veier. I tillegg kommer det løpende vedlikeholdet og bygging av nye veier.

Fylkene og kommunene får ved nyttår ansvaret for 88.800 kilometer med delvis skakkjørte veier.

46.500 kilometer er fylkesvei og 43.200 kilometer kommunal vei, skriver Aftenposten.

Kommunenes Sentralforbund har gitt Multiconsult i oppdrag å beregne hvordan veistandarden er, og hva det vil koste å hente inn det formidable vedlikeholdsetterslepet på strekningene.

Rapporten påpeker at 10 prosent av det kommunale veinettet, 4.320 kilometer, er i så dårlig forfatning at det trenger akuttbehandling.

Det totale vedlikeholdsetterslepet for dagens fylkesveier, dagens kommunale veier og veistrekningene som overlates til fylkene ved nyttår, vil koste mellom 34 og 46 milliarder kroner er konklusjonen. 34 om man legger seg på et minimumsnivå for kommunale veier, 46 om man hever ambisjonene. På toppen av summene kommer løpende drift og vedlikehold av veiene.

– De kommunale veiene har vi ikke oversikt over. For strekningene fylkene overtar etter nyttår har Regjeringen gitt 1 milliard i frie midler. Men det er først når vi ser hvor mye av denne milliarden som faktisk blir satt av til vei, og sammenligner med hva som tidligere er brukt, vi vil se effekten på etterslep, sier utbyggingsdirektør i Vegdirektoratet Lars Aksnes.