BNL: Et trist eksempel

Det offentlige mangler ofte den basiskunnskapen som skal ligge i bunn for en riktig innkjøpspolitikk og gjennomføring av prosjekter innenfor byggenæringen, sier administrerende direktør Ketil Lyng i BNL i en kommentar til saken fra Surnadal.

Deler av byggenæringen har lenge strevet med sitt omdømme. Presseoppslagene har vært mange og tiltak etter tiltak er lansert for å få de useriøse ut av næringen og få kontroll på de som tar innersvingene for å vinne anbudene. Vi har fått ordningen med ID-kort, StartBbank er under utvikling, solidaransvaret er introdusert og som en av meget få arbeidsgiverorganisasjoner har BNL-familien også støttet allmenngjøring innenfor byggfagene. Et gjenværende problem er at etableringsterskelen for å etablere seg som utførende i næringen er altfor lav og at det for mange oppdrag ikke stilles formelle krav til kvalifikasjoner. BNL vil forsterke trykket på myndighetene for å få dette innført, sier Lyng.

Felles ansvar

- Som næringslivsorganisasjon har BNL vært veldig tydelig på at vi har et felles ansvar for å få bukt med useriøsitet i næringen. Dette arbeidet fortsetter. Men vi kommer aldri i mål før forbrukeren, myndighetene, byggherrer og alle seriøse aktører i næringen skjerper kravene til sine kontraktsparter og opptrer konsekvent og aktsomt slik at de useriøse som ikke følger spillereglene ikke får oppdrag. Dette er helt avgjørende av den enkle grunn at det alltid vil være noen få blant oss som ikke bryr seg om spillereglene dersom de kan oppnå egen vinning på å ta snarveiene. Disse aktørene forvinner ved at de enten lukes ut gjennom en aktsom opptreden fra de seriøse eller at de ikke tør å ta snarveiene på grunn av oppdagelsesrisikoen og etterfølgende konsekvenser, sier Lyng.

Si fra

- Derfor er det viktig at næringsdrivende sier ifra når de ser snusket, at vi har kritisk og gravende presse og at offentlige tilsynsmyndigheter er målrettet i sin innsats. Vi må få episodene fram i offentlighet. Men sist og viktigst: Du og jeg, offentlige og private byggherrer eller oppdragsgivere, må kjenne og følge basisregelverket for hvordan forretningsforhold skal være. Særlig viktig vil det alltid være at offentlige byggherrer eller oppdragsgivere går foran med det gode eksempelet og i det minste kjenner og følger regelverket.

- Eksempelet i Surnadal kjenner jeg bare fra Byggindustriens artikkel, men den belyser et par klare forhold

- Avslutningsvis vil jeg si at saken er trist, men også positiv. Den bidrar til at vi tar noen nye skritt på veien til å få luket ut de useriøse, sier Lyng.