Ber Jernbaneverket planlegge sykkelveier

Syklistenes Landsforening vil at Jernbaneverket skal delta mer aktivt i planlegging av sykkelveier på jernbanetraseer som blir frigitt ved omlegging av jernbanelinjer.

Generalsekretær Rune Gjøs i Syklistenes Landsforening sier til NTB at han er skuffet over det svaret foreningen har fått fra Jernbaneverket etter en henvendelse adressert til samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp).

Banedirektør John Ole Grinde i Jernbaneverket skriver i svarbrevet at det er «utenfor Jernbaneverkets samfunnsoppdrag å ta ansvar for etablering og drifting av sykkelveger».

«Vi finner det derfor ikke naturlig med et møte, og vil oppfordre Syklistenes Landsforening til å ta kontakt med aktuelle kommuner og fylkeskommuner om framtidige sykkelveger på jernbanestrekninger som vil bli frigitt til annen bruk», heter det i brevet.

Positiv reaksjon

Rune Gjøs oppfatter Samferdselsdepartementets reaksjon som mye mer positiv enn svaret fra Jernbaneverket. Som svar på foreningens henvendelse ba departementet Jernbaneverket vurdere slik gjenbruk av frigitte jernbanetraseer i samråd med de aktuelle kommuner og planmyndigheter.

Men Samferdselsdepartementet presiserer samtidig at Jernbaneverket ikke skal påta seg et utvidet ansvar for etablering og drifting av slike gang- og sykkelveier.

Trønderbanen og Vestfoldbanen

Syklistenes Landsforening peker på flere jernbanestrekninger som nå kan være aktuelle som en naturlig del av et regionalt og nasjonalt sykkelveinett. Spesielt nevnes Trønderbanen mellom Hommelvik og Hell, og Vestfoldbanen mellom Larvik og Porsgrunn og fra Holm til Holmestrand og videre til Nykirke.

Foreningen skriver at det er synd at ikke hele traseen som ble frigjort mellom Son og Kambo på gamle Østfoldbanen på 1990-tallet, har vært planlagt eller utviklet som en sammenhengende sykkelrute og trygg skolevei.

– Lykke til

Brevet fra Jernbaneverket tyder på at etaten ikke er helt avvisende til initiativet fra Syklistenes Landsforening.

«Vi kan gjerne fremme forslag til regulering som turveg eller sykkelveg når en strekning ikke lenger skal benyttes til kjøring med tog, dersom lokale myndigheter ønsker dette», heter det i brevet.

Jernbaneverket skriver at deler av traseen langs Farrisvannet vil kunne være aktuell som framtidig turvei, og at kommunene vil bli bedt om å vurdere sykkelvei på traseene som blir frigitt ved omlegging av Vestfoldbanen. Videre blir det opplyst at Jernbaneverket har argumentert overfor kommunene for at deler av Numedalsbanen, som nå er midlertidig fredet, vil egne seg som sykkelvei.

Valdresbanen og Kragerøbanen nevnes også som aktuelle strekninger for gang- og sykkelvei.

Jernbaneverket ønsker Syklistenes Landsforening lykke til med det videre arbeid for å legge til rette for gode sykkelveier, og lover å bidra ved at foreningen får tilgang til Jernbaneverkets arkiv og kart.