Offensivt for Oslopakke 3

Styringsgruppen for Oslopakke 3 har i dag lagt frem forslag til handlingsprogram for perioden 2010-2013. Programmet er offensivt på tross av store bindinger.

Styringsgruppen for Oslopakke 3 består av vegdirektør, jernbanedirektør, fylkes­ordføreren i Akershus og byråden for samferdsel i Oslo.

Målene for investeringene er å redusere folks reisetider, øke standarden på kollektivtrafikken, bedre forholdene for syklister og gående og bidra til å overholde lovfestede krav til luftforurensing og støy.

46 prosent til kollektivtrafikk

Om lag en tredel av bompengene øremerkes Ruter som tilskudd til driften og mindre investeringer. Ruter vil derfor kunne forbedre sitt tilbud og forenkle takstsystemet.

Det blir blant annet investert 4,3 milliarder kroner i utbygging av infrastruktur for buss, trikk og T-bane, blant annet Kolsåsbanen fra 2010-2013.

I tillegg er det planlagt utbygging og fornyelse av jernbanenettet for 6,2 milliarder kroner.

Mer enn 5,5 milliarder kroner til store vegprosjekter

Innefor budsjettet skal tunnel- og vegsystemet i Bjørvika og Ring 3 Ulvensplitten-Sinsen gjøres ferdig. Følgende store vegprosjekter får oppstart i perioden:

* E18 vestkorridoren

* E16 Sandvika - Wøyen

* Rv. 22 Lillestrøm-Fetsund

I tillegg prioriteres planleggingen av E6 Manglerudtunnel. Målet er at spaden settes i jorda innen 2015.

3,8 milliarder kroner til "programområder"

Videre settes det av 3,8 milliarder kroner til gang- og sykkelveger, trafikksikkerhetstiltak, fremkommelighet for buss og trikk og miljøtiltak som støyskjerming.

Må ta opp lån

Bevilgninger og bompenger dekker ikke hele satsningen, derfor foreslås låneopptak som ved utgangen av 2013 vil være rundt 3,5 milliarder kroner. Styringsgruppen mener at dette er forsvarlig for å få en god oppstart og jevn gjennomføring av nye Oslopakke 3- prosjekter.

Handlingsprogrammet oversendes nå til politisk behandling i Akershus fylkesting og Oslo bystyre før det skal behandles av Stortinget.