Lite tilsyn i byggesaker

Kommunene fører lite tilsyn med byggesaker i egen kommune. En av konsekvensene er at dårlige foretak får fortsette å bryte reglene. Det kommer frem i en undersøkelse utført av Statens bygningstekniske etat.

Både kommunene og Statens bygningstekniske etat kan bli bedre til å følge opp henholdsvis byggeaktiviteten i kommunene og foretak med lokal og sentral ansvarsrett. Det sier Anders Reinertsen i Statens bygningstekniske etat. Han har undersøkt reglenes funksjon i kommunene og i næringen og hvordan brukerne ser på hjelpemidlene de har for å følge byggereglene. - Halvparten av kommunene svarer at de ikke driver med tilsyn. Det er særlig de mindre kommunene som ikke driver tilsyn. - Lite tilsyn betyr at mange dårlige foretak får beholde sin sentrale godkjenning fordi vi ikke får vite hvem som bygger ulovlig, sier assisterende direktør Gustav Pillgram Larsen. Varierende systembruk og kvalitet på søknader - Det er ikke nok å kanskje levere gode produkter. Foretakene må dokumentere at de gjør det de har lovet kommunen at de skal gjøre og de må dokumentere at de følger byggereglene, sier Pillgram Larsen. - Det skal de gjøre gjennom prosjektdokumentasjon og styringssystem for foretaket. Foretakene har systemer og de fleste er positive til bruk av styringssystem, men bruken av dem svikter i følge kommunene. Store foretak er mer positive til styringssystemer enn mindre foretak. - Lengde på utdanning og kompetanse i foretaket har trolig betydning for syn på styringssystem, sier Reinertsen. Det ser også ut til at det er de foretakene som er mest positive til styringssystemer som også sender de beste søknadene. Kommunene mottar best søknader i de mest kompliserte byggesakene. Positiv holdning til hovedgrepene - detaljene svikter - Både kommuner og foretak gir uttrykk for å være positive til hovedgrepene i byggesaken. Kommunene vil føre tilsyn, foretakene er stort sett positive til styringssystemer og ordningen med sentral godkjenning er forholdsvis populær. Den positive viljen må vi gripe fatt i, sier Pillgram Larsen, som mener at byggesaken vil bli både mer effektiv og kvalitativt bedre når myndighetenes oppfølging blir bedre og kunnskapene om systembruk øker. Vi er også spent på om endringene i lovgivningen som trådte i kraft like etter at vi avsluttet datafangsten vil bidra til mere tilsyn. Tidsbruk i byggesak Undersøkelsen viser at de aller fleste kommunene ligger godt an til å klare de fristene for byggesaksbehandlingen som ble innført fra 1. juli. Tidsbruken er i det vesentlige som i 2001. Størst utfordring er det for de større kommunene.