Vil ha sterk kollektivprofil i oslopakken

Styringsgruppen for Oslopakke 3 ønsker en sterk kollektivprofil i handlingsplanen for neste periode. Nesten halve pakken går til kollektivtrafikken.

Styringsgruppen for Oslopakke 3, som består av veidirektøren, jernbanedirektøren, fylkesordføreren i Akershus og byråden for samferdsel, miljø og næring i Oslo, la mandag fram forslaget.

Om lag 46 prosent av pakken går til kollektivtiltak i 2010-2013. En tredel av bompengene øremerkes Ruter som tilskudd til driften og mindre investeringer. Selskapet skal dermed få mulighet til å forbedre sitt tilbud og forenkle takstsystemet.

I løpet av treårsperioden skal 4,3 milliarder kroner brukes på T-bane, trikk og buss. I tillegg kommer den statlige innsatsen for utbygging og fornyelse av jernbanenettet. Det er planlagt å bruke 6,2 milliarder på dette.

Det skal også satses på vei. Samlet skal det investeres 5,5 milliarder i veiprosjekter, med E18 Vestkorridoren, E16 Sandvika-Wøyen og riksvei 22 Lillestrøm-Fetsund som de tre store prosjektene med oppstart i perioden.

Planleggingen av Manglerudtunnelen skal også prioriteres. Styringsgruppen vil i tillegg bruke 3,8 milliarder kroner på mindre prosjekter myntet på både bil- og kollektivtrafikken.

Men bompenger og bevilgninger er ikke nok. Derfor foreslår styringsgruppen at det skal tas opp lån, som i 2013 vil være på rundt 3,5 milliarder kroner.

Handlingsprogrammet blir nå oversendt til politisk behandling i Akershus fylkesting og Oslo bystyre, før også Stortinget skal behandle pakken