Vil ha jernbane i strandsonen

Jernbaneverket vil ha unntak fra regelen om byggeforbud i strandsonen. Det vekker reaksjoner blant friluftsfolket.

– Hvis vi ikke får frihet til å bygge overalt, kan det bli vanskelig å gjennomføre nye prosjekter. Jo fortere togene skal gå, jo stivere blir traseen, sier avdelingsdirektør Ivar Hagland i Jernbaneverket til Dagsavisen.

Jernbaneverket har sendt et brev til Samferdselsdepartementet der de skriver at de anser det for avgjørende at de får lov til å bygge jernbane innenfor 100-metersbeltet.

Friluftslivets fellesorganisasjon reagerer slik på at Jernbaneverket vil legge skinner i strandsonen:

– Jernbane er den mest miljømessige måten å forflytte seg på, men det betyr ikke at Jernbaneverket kan tillate seg hva som helst, sier styreleder Øystein Dahle.

Flere steder i landet går jernbanen i strandkanten allerede. Et eksempel er strekningen Sandnes-Stavanger, som har fått dobbeltspor i løpet av de siste tre årene. Hele denne strekningen ligger innenfor 100-metersbeltet.

– Det hadde vært umulig å gjennomføre dette prosjektet hvis det hadde vært et generelt forbud mot bygging i 100-metersbeltet, sier Hagland.

Et forslag om å skjerpe inn byggeforbudet ble i sommer sendt ut på høring. Flere nye togprosjekter er planlagt i strandsonen, blant annet i Sør-Trøndelag.