Da fristen gjekk ut hadde sju tilbud kommet inn:
Tilbyder | Tilbudssum ekskl. mva. |
Veidekke Entreprenør AS | 311.249.798,- |
Hæhre Entreprenør AS | 316.867.289.- |
NCC Constructions AS | 327.026.126.- |
Skanska Norge AS | 331.362.048.- |
Mesta Entreprenør AS | 347.651.693.- |
AF Gruppen Norge AS | 347.999.103,- |
MIKA AS | 359.076.318,- |
Prosjektleder Lars Magnar Røneid er godt fornøyd med prisene
- Veidekke Entreprenør AS er rimeligst, og under våre overslag. Det er bra fordi vi etter KS2 og Stortingsvedtak har gjort endringer for å bedre trafikksikkerheten i prosjektet; veibreidden er utvidet med en meter (fra 7,5 m til 8,5 m), to tunneler på to og en kilometer er slått sammen til en lang tunnel på fire kilometer, og det er lagt inn lys på strekninga Mønshaug – Palmafoss, sier Røneid. Dette er endringer som kunne fordyre prosjektet og således satt oppstart i fare.
Nå ligger alt til rette for oppstart i høst. Røneid regner med anleggsstart rundt 1. november 2009; ferdigstillelse på rv. 13 Mønshaug - Palmafoss i oktober 2011 og rv. 13 Øvre Granvin - Voss grense i juni 2012.
- Men før noe blir bestemt skal tilbudene kontrollregnes av prosjektet, opp i anbudsnemnd på Regionvegkontoret og senere godkjennes i Vegdirektoratet, sier Røneid som håper at alt er på plass i løpet av oktober.
Hva skal bygges
Rv. 13 Øvre Granvin–Voss grense
Riksveg i dagen ca 1200 m
Tunnel ca 4023 m
Portaler ca 20 og 40 m
Tekniske bygg
Sekundærveier ca 850 m
To bruer på 40 og 60 m; Seimsbrui og Svelgabrui
En kulvert
Peling ved Svelgane
Masseflytting av 130.000 m3 overskuddstein fra Svelgane til Mønshaug - Palmafoss
RV13 Mønshaug-Palmafoss
Riksvei i dagen ca 3600 m
Gang og sykkelveg ca 2200 m
Sekundæveier/adkomsteveier ca 1800 m
Tre kulverter
Vegbelysning
Omlegging av hovedvann/ kloakkledning
Elektroinstallasjoner i tunnelen er ikke med i denne entreprisen og blir utlyst senere. Tilsvarende er heller ikke støytiltak med i denne kontrakten.
Bompengeinnkreving
Vossapakko består i tillegg til de to omtalte prosjektne på riksveg 13, av E16 Stamveg forbi Voss/ Vangstunnelen og utbygging av et kryss på Stanghelle. Prosjektet er delvis bompengefinansiert. Det skal etableres to bomstasjoner; en på riksveg 13 nær kommunegrensen Voss/ Granvin, og en på E16 nær grensa mellom Voss og Vaksdal. Bomstasjonene skal settes i drift våren 2010. Innkreving med Autopass.
Vossapakko har en styringsramme på 1130 mill.kr og er planlagt ferdig utbygd i løpet av 2013.
- Nøkkelord
- Statens vegvesen
- Anlegg