Tilbudsåpning Vossapakko

Tirsdag åpnet Statens vegvesen tilbudene for bygging av to delprosjekt i Vossapakko; rv. 13 Øvre Granvin–Voss grense (Skjervet) og rv. 13 Mønshaug-Palmafoss.

Da fristen gjekk ut hadde sju tilbud kommet inn:

Tilbyder

Tilbudssum ekskl. mva.

Veidekke Entreprenør AS

311.249.798,-

Hæhre Entreprenør AS

316.867.289.-

NCC Constructions AS

327.026.126.-

Skanska Norge AS

331.362.048.-

Mesta Entreprenør AS

347.651.693.-

AF Gruppen Norge AS

347.999.103,-

MIKA AS

359.076.318,-

 

Prosjektleder Lars Magnar Røneid er godt fornøyd med prisene

- Veidekke Entreprenør AS er rimeligst, og under våre overslag. Det er bra fordi vi etter KS2 og Stortingsvedtak har gjort endringer for å bedre trafikksikkerheten i prosjektet; veibreidden er utvidet med en meter (fra 7,5 m til 8,5 m), to tunneler på to og en kilometer er slått sammen til en lang tunnel på fire kilometer, og det er lagt inn lys på strekninga Mønshaug – Palmafoss, sier Røneid. Dette er endringer som kunne fordyre prosjektet og således satt oppstart i fare.

Nå ligger alt til rette for oppstart i høst. Røneid regner med anleggsstart rundt 1. november 2009; ferdigstillelse på rv. 13 Mønshaug - Palmafoss i oktober 2011 og rv. 13 Øvre Granvin - Voss grense i juni 2012.

- Men før noe blir bestemt skal tilbudene kontrollregnes av prosjektet, opp i anbudsnemnd på Regionvegkontoret og senere godkjennes i Vegdirektoratet, sier Røneid som håper at alt er på plass i løpet av oktober.

Hva skal bygges

Rv. 13 Øvre Granvin–Voss grense

Riksveg i dagen ca 1200 m

Tunnel ca 4023 m

Portaler ca 20 og 40 m

Tekniske bygg

Sekundærveier ca 850 m

To bruer på 40 og 60 m; Seimsbrui og Svelgabrui

En kulvert

Peling ved Svelgane

Masseflytting av 130.000 m3 overskuddstein fra Svelgane til Mønshaug - Palmafoss

 

RV13 Mønshaug-Palmafoss

Riksvei i dagen ca 3600 m

Gang og sykkelveg ca 2200 m

Sekundæveier/adkomsteveier ca 1800 m

Tre kulverter

Vegbelysning

Omlegging av hovedvann/ kloakkledning

Elektroinstallasjoner i tunnelen er ikke med i denne entreprisen og blir utlyst senere. Tilsvarende er heller ikke støytiltak med i denne kontrakten.

Bompengeinnkreving

Vossapakko består i tillegg til de to omtalte prosjektne på riksveg 13, av E16 Stamveg forbi Voss/ Vangstunnelen og utbygging av et kryss på Stanghelle. Prosjektet er delvis bompengefinansiert. Det skal etableres to bomstasjoner; en på riksveg 13 nær kommunegrensen Voss/ Granvin, og en på E16 nær grensa mellom Voss og Vaksdal. Bomstasjonene skal settes i drift våren 2010. Innkreving med Autopass.

Vossapakko har en styringsramme på 1130 mill.kr og er planlagt ferdig utbygd i løpet av 2013.