Stor prisforskjell

Statens vegvesen har i dag mottatt to pristilbud på bygging av løsmassetunnelen på Møllenberg. Flere hundre millioner kroner skiller de to tilbudene.

De som har levert tilbud er svensk/norske NCC og et arbeidsfelleskap mellom norske AF og tysk/norske Züblin. NCC har priset jobben til 523 millioner kroner, mens AF Züblins pris er 948 millioner kroner.

– Vi starter nå en omfattende prosess med kontrollregning, og vi kan komme ut med andre tall i den endelige innstillingen. En viktig del av denne jobben blir å kvalitetssikre at tilbudene tilfredsstiller de kravene vi stiller, sier byggeleder Anders Beitnes i E6 Trondheim-Stjørdal, Statens vegvesen.

– Den valgte tilbyderen vil få beskjed senest 15. oktober, og vi tar sikte på å skrive kontrakt 26. oktober, kanskje noe tidligere, sier Beitnes.

Konkurransepreget dialog

Entreprenøren som får jobben blir valgt ut gjennom konkurransepreget dialog. Det innebærer at de forskjellige entreprenørene har hatt lukkede møter med prosjektledelsen i Statens vegvesen hvor de har fått utvikle sine planer for hvordan byggejobben bør gjøres. Det er første gang Statens vegvesen bruker denne anskaffelsesformen, og begrunnelsen for at dette blir et pilotprosjekt på området, er at det er snakk om en komplisert jobb der metoden vil ha stor betydning for utformingen. I denne anskaffelsesformen har Statens vegvesen som utbygger ikke detaljbeskrevet hvordan arbeidet skal gjøres, bare sluttproduktet. Det har entreprenørene gjort selv i tilbudene de har levert.

Jobben omfatter ca. 500 meter ny firefelts E6 mellom Pirbrua og Møllenberg, hvorav ca. 300 meter er en betongtunnel som bygges gjennom leirgrunn med delvis kvikkleire, og overgang til tunnel i fjell. Det skal i tillegg bygges en ny undergang under jernbanen, og i deler av byggeperioden må traseen til jernbanen flyttes.

Åpningen av tilbudene har skjedd i to faser. Beskrivelsen av den tekniske løsningen ble levert i en konvolutt den 31. august og prisen ble altså levert i en egen konvolutt i dag 15. september.

Tre tilbydergrupper var med i den konkurransepregete dialogen som ble avsluttet i vår og to av dem leverte tilbud. Den tredje parten har benyttet sin rett til å trekke seg i sluttfasen av dialogen.

– Vi er stolt og imponert over det arbeidet tilbyderne har lagt ned i tilbudet til oss, sier Beitnes.

Kan bli endringer

Konvolutt 1 om den tekniske løsningen er bedømt av Statens vegvesen slik at det fremkommer en fordel eller ulempe som legges til prisen tilbyderne nå har levert i konvolutt 2.

– Ut i fra våre beregninger har vi kommet fram til at AF-Züblin gis en fordel med verdi på 20 millioner kroner og NCC gis en fordel med verdi på 4 millioner kroner. Begge sammenliknet med et referansekonsept som ble utarbeidet i 2008. Dette er tallene som er blitt lagt til grunn før konvolutten med priser ble åpnet, sier Beitnes.

Ytterligere forskjeller mellom de to tilbyderne som for eksempel konsekvenser i henhold til husflytting, forskjellig finansieringsplan og lignende er innebygd i prisene i konvolutt 2.

– Vi forskutterer ingenting selv om forskjellen på tilbudene er stor. Vi gjør oppmerksom på at det kan være forhold ved tilbudene som må vurderes videre og som kan medføre endringer i den prisen som til slutt blir lagt til grunn for et samlet valg av det beste tilbudet, sier Beitnes.