Radisson Blu

Radisson Blu

Sted: Værnes

Prosjekttype: Nybygg

Kontraktssum eks mva: 172 millioner kroner

Bruttoareal: 8.960 kvm

Byggherre: Værnes Eiendom

Hovedentreprenør: HENT

Arkitekt: Niels Torp Arkitekter

Rådgivere: RIB: Myklebust - RIV og RIE: SWECO Norge

Underentreprenører og leverandører: Grunnarbeid og utomhus: PAN Landskap - Betongelementer: Con-Form Trøndelag og Contiga AS Region Nord - Baderomskabiner: E. J. Badekabiner - Tynnavretting: Rakon Bygg - Stålarbeid: Øysand Stål - Trearbeid trapperekkverk: Oppdal Treteknikk - Taktekking: TECNOTAK - Glass og vindu: Ratdal - Maler og gulvlegger: Malermester Frode Røstum - Parkett: Inter-Tre - Flislegger: Murtek - Foldevegger: Trysil Treforedling - Systemvegger og innerdører: Joinex c/o SSC Skellefteå - Utv beslag alu: Trønderblikk - Rørlegger: UnionSetsaas - Ventilasjon: Oras Trondheim - Elektro: Elektro Eksperten - Kjøle-/fryserom: Kjøleteknikk Midt-Norge - Branntetting: Firesafe AS avd Trondheim - Fasadevaskesystem: NorAcon - Lås og beslag: Beslag-Consult - Heiser: Heis-Tek

 

Niels Torp Arkitekter har tegnet og HENT har bygget et hotell som ligger 140 skritt fra inngangen på terminalbygget på Trondheim Lufthavn på Værnes.

Hotellet er det første nybygde Radisson Blu hotellet i Norge. Blu navnet ble tatt i bruk etter at SAS solgte seg ut av Rezidor som eier Radisson-kjeden. 

Forventningsfull sjef
Hotelldirektør Olav Langli ved Radisson Blu Trondheim Airport Hotel Værnes har store forventninger til det nye bygget. – Vi vet det blir et tøft marked fremover, men vi mener at beliggenheten og funksjonaliteten til bygget gir grunnlag for mange års trygg og seriøs drift.

180 rom
Bygget er på 8.960 kvadratmeter og har fem etasjer pluss kjeller. Det er Avinor som er tiltakshaver, via datterselskapet Værnes Eiendom. HENTs kontraktssum er på 172 millioner kroner eks mva. Innredning kommer i tillegg. Byggingen er utført i hovedentreprise. Byggestart var i november 2007. Bygget stod ferdig i juli i år.

Radisson Blu Trondheim Airport Hotel Værnes er et firestjerners hotell. Det har 180 rom. 18 rom er spesielt innredet for bevegelseshemmede gjester. Hotellet har restaurant med 80 sitteplasser, lobbybar og kurs- og konferanseavdeling.

Tomten er flat og ligger mellom terminalbygget, et jernbanespor og en vei. Byggegrunnen bestod av sand. Prosjektleder Kjetil Fasteraune i HENT forteller at det ikke var behov for masseutskiftning. Det ble spuntet mot terminalbygget og en vei som går forbi hotellet.

To hoveddeler
Det er cirka 140 skritt fra utgangen av terminalbygget til hotellets hovedinngang. Det er satt opp et glasstak mellom terminalen og hotellet slik at gjester kommer seg tørre til og fra hotellet.

Hotellet har to hoveddeler. Parallelt med terminalbygget ligger det et paviljongbygg som inneholder resepsjon, restaurant, kurs- og konferanseavdeling og lobbybar. Romfløyen ligger i slak vinkel mot paviljongbygget og har fire rometasjer og en teknisk etasje. Denne fløyen er løftet opp og står på betongsøyler. Det er 45 rom i hver etasje. Fra rommene er det utsikt mot rullebanen. 

Lydisolert
Hotellet har bærende konstruksjon dels i plasstøpt betong og dels i betongelementer. Takene er flate og isolerte. På taket av paviljongbygget ligger det elvegrus. Paviljongbygget har glassfasader og felt med Prodema-plater. Romfløyen har fasader av høyglansede Steni-plater. Dette gir fasader som er tilnærmet vedlikeholdsfrie.

Bygget har kraftig støyisolering mot rullebanen og mot jernbanelinjen som går under rullebanen og parallelt med vestfasaden på romfløyen. Kravet til støyreduksjon fra tog og fly i ytterveggene er 52 dB. I paviljongbygget er det akustikkplater av gips i himlingene. Alle badene er levert som ferdig innredete baderomskabiner. Inne i bygget er det vegger av malte gipsplater montert i stålstendere. De fleste rommene har teppegulv, med unntak av rommene i andre etasje og rommene for bevegelseshemmede gjester. Det er teppegulv i alle korridorer. Det er mulig å forlenge romfløyen videre mot sør.

Trang tomt
Fasteraune sier at den trange tomten var den største utfordringen under byggingen. – Beliggenheten mellom terminalbygget, jernbanen og veien var krevende.

Vi hadde to tårnkraner på tomten og vi måtte passe på å ikke penetrere luftrommet på siden av rullebanen.

Buete fasonger går igjen i bygget. Romfløyen har en buet underside. Østfasaden på romfløyen er buet, noe som går igjen i korridorene inne i fløyen. Det er også en buet vegg i lobbyen og restauranten. Alle tekniske føringer for ventilasjon, vann og avløp i romfløyen går loddrett til/fra en teknisk korridor inne i den buete underdelen av fløyen.

Det ble praktisert rent bygg i byggeperioden. Konstruksjonen ble tørket ut med rotoravfuktere og byggvarme. Bygget har vannbåren oppvarming. Solavskjerming ligger i glassrutene. Ventilasjonsanleggene er balanserte og har varmegjenvinning. Det er også varmegjenvinning fra kjøl og frys. Hotellet er fullsprinklet og har overtrykk i rømningstrappene. Hotellet har reservert parkering i et nytt parkeringshus som nylig er ført opp på Værnes.

Lærerikt
Fasteraune sier at HENT baserte deler av arbeidet på erfaringer med Radisson-hotellet selskapet bygget på Gardermoen. – Vi har likevel hatt egne utfordringer her, som den trange tomten. Vi har lært mye av dette prosjektet. Vi tar fått økt kompetanse på totalentrepriser, på bygging av hoteller og på integrering av tekniske fag.

Sivilarkitekt Niels Torp forteller at den største utfordringen i prosjektet var å tegne et bygg som bevarte utsikten til Trønderlandskapet fra en trang tomt innen et stramt budsjett. – Det har vi gjort ved å løfte opp romfløyen. Det har gitt den et slankt og transparent uttrykk.

Tekst og foto: Ole Harald Dale


Flere prosjekter