E6 Assurtjern Vinterbro

E6 Assurtjern Vinterbro

Sted: Akershus

Prosjekttype: 5,5 kilometer firefeltsvei.

Nøstvedttunnelen utgjør 3,7 kilometer av prosjektet.

Prosjektkostnad: 1,3 milliarder

Byggetid: 3 år

Byggherre: Statens vegvesen

Hovedkonsulent: Dr. ing A. Aas-Jacobsen / ViaNova

Hovedentreprenør tunnel: Mika

Hovedentreprenør dagsone Vinterbro: Veidekke Entreprenør

Andre entreprenører og leverandører: Bruer Assurdalen: Betonmast

Anlegg - Asfalt: Oslo Vei - Tunnelelementer: Spenncon - Sprøytebetong: Entreprenørservice - ITV- og AID-system til Nøstvedttunnelen: Aventi Technology

5.5 kilometer firefeltsvei mellom Assurtjern og Vinterbro ble overlevert til avtalt tid og godt innenfor budsjett. E6-utbyggingen mellom Oslo og Svinesund fikk dermed et verdig punktum.

– Vi synes det har blitt et veldig bra prosjekt og vi er selvsagt fornøyd med at vi overleverer på tid og innenfor budsjett, sier Anne-Grethe Nordahl, prosjektleder for Statens vegvesen.

Tre år har det tatt å bygge 5,5 kilometer firefeltsvei mellom Assurtjern og Vinterbro. Nordahl mener stor fokus på fremdrift og ingen store prosjektveltende overraskelser er hovedgrunnen til at de greide å få ferdig anlegget til den symbolske åpningsdatoen 09.09.09.

– Vi har opplevd prosjektet som relativt hektisk og jeg tror ikke det har vært mye å hente på fremdriften, sier hun.

Assurtjern – Vinterbro prosjektet har en prislapp på 1,3 milliarder kroner.

To hovedentrepriser
E6-parsellen mellom Assurtjern og Vinterbro er delt opp i to hovedentreprisekontrakter. Mika har bygget den 3,7 kilometer lange Nøstvedttunnelen. I tilegg til toløpstunnelen har Mikas kontrakt på rundt 650 millioner kroner inneholdt byggingen av to parallelle betongbruer på 120 meter og 1,4 kilometer vei i dagen. Betongbruene er det for øvrig Betonmast Anlegg som har utført i en underentreprise for Mika.

I dagsonen på Vinterbro hvor E6 og E18 møtes har Veidekke Entreprenør utført parsellens andre hovedentreprisekontrakt. Kontrakten har en verdi på rundt 121 millioner kroner og har omfattet blant annet uttak av 65.000 kubikkmeter stein og etablering av tunnelportal i betong og en rampe med tofeltsvei over portalen.

– Jeg er imponert over betongarbeidene som er utført i forbindelse med de to tunnelportalene, sier Nordahl under befaringen med Byggeindustrien.

Fire stuffer
Mika har holdt god fremdrift under drivingen av Nøstvedttunnelen. All trafikk inn og ut av tunnelen har gått via en tverrslagstunnel på 265 meter som var plassert omtrent på midten av tunneltraseen. Mika har jobbet på fire stuffer parallelt og har ukentlig drevet 60 meter tunnel i hver retning. Rundt 65.000 lass med sprengstein er kjørt fra tunnelstuffene til Franzefoss sitt pukkverk på Vinterbro.

– Det har fungert godt med kun ett tverrslag. Transportveien har vært kort og anleggstrafikken har glidd godt takket være at det ble etablert en rundkjøring i forbindelse med tverrslaget. Hadde vi drevet tunnelen fra begge sider ville det også vært mye verre å jobbe med konstruksjonene på hver side av tunnelen, sier Nordahl.

Lettbetong i tunnel
De to løpene i Nøstvedttunnelen er innredet med til sammen 130.000 kvadratmeter lettbetongelementer. I overgangssoner er det benyttet tradisjonell PE-skum og sprøytebetong.

– Elementene i lettbetong ble valgt fordi de har en isolerende effekt. Elementene er enn så lenge lyse og fine, humrer Nordahl. Det er forøvrig Spenncon som har levert elementene til prosjektet.

Omfattende utstyrsnivå
Vegtrafikksentralen i Oslo har fått nok en høyteknologisk tunnel som de må styre og overvåke. Tunnelen er utstyrt med kjørefeltsignaler slik at et felt kan stenges uten at hele tunnelen stenges. Av teknisk utstyr i tunnelen kan blant annet nevnes 53 vifter, 61 nødtelefoner, 127 overvåkingskamera og 138 brannslukningsapparater. Det er også montert 2800 armatur for belysningen. 

I prosjektet er det bygget fem tekniske rom, hvorav to ligger utenfor og tre inne i tunnelen. Herfra kan tunnelen styres og overvåkes dersom forbindelsen til vegtrafikksentralen skulle brytes.

Tunnelen er bygget etter de høyeste sikkerhetskravene. Dette innebærer blant annet rømningsveier hver 250 meter, nødtelefoner for hver 125 meter og brannslukkere hver 62,5 meter. 

God HMS
Statens vegvesen trekker frem HMS-arbeidet i prosjektet. Ifølge byggherre har det ikke vært noen alvorlige skader på personell i prosjektet og heller ingen trafikkulykker med personskade kan tilskrives anleggsperioden.

– En av de største utfordringene i prosjektet har vært å jobbe så tett inntil trafikken på Vinterbrosletta. Arbeidene har medført noen ulemper for bilistene, men jeg føler vi har løst trafikkproblematikken på en god og sikker måte, sier Nordahl. Hun kan opplyse om at Vinterbrosletta i løpet av få år vil ha en trafikkmengde på over 50.000 biler i døgnet.

Skal bygge sykkelvei
Statens vegvesens E6-brakkerigg ved Taraldrudkrysset vil ikke bli tatt ned riktig ennå. I løpet av høsten vil de nemlig utlyse anbud på bygging av sykkelvei fra rv. 152 Skiveien til Ringes/Gamle Mossevei. Sykkelveien vil gå atskilt fra, men delvis følge den gamle E6-traséen. Den legges rundt Tømmeråsen der dagens tunnel ligger, og føres ned til Ringnes i Gjersjøens sørende.

– Vi regner med at dette blir en kontrakt på rundt 30 millioner kroner, sier Nordahl.

Tekst og foto: Ådne Homleid


Flere prosjekter