Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

E6 Assurtjern Vinterbro

‹ ›

Publisert: 14.09.2009 15:23. Sist endret: 27.11.2013 18:44.

Publisert: 14.09.2009 15:23. Sist endret: 27.11.2013 18:44.

  • Valle View

  • Ensjø Torg

  • Strandvegen Hage

  • Elias Smiths Plass

Nettleder

Viktig dag for næringens fremtid

Les også:

  • Koronaen utfordrer
  • Økt ansvar på kommunene
  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
  • En klar oppfordring til byggenæringen
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Forskningsrådet med skreddersydd enkeltsatsing for BAE- næringen - håper næringen kjenner sin besøkelsestid
  • Fylkesvei i Bergen stengt ut uken
  • BNL: Strenge, men nødvendige tiltak for byggeplasser i Oslo
  • Førdepakken lyser ut Kletten gang- og sykkeltunnel
  • Oslo og noen kommuner med mye smitte får flere koronavaksiner
  • Nytt politihus i Bergen kan leies av private
  • Nedstenging i Oslo får store konsekvenser for byggevarehandelen - varehus taper en million i uken
  • Privatmarkedet sørget for milliardvekst for byggevarehandelen i 2020
  • Innlegg: Forsvarlig norgesrekord i veibygging?
  • Akershusgartneren blir en del av Green Landscaping Group
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Jørgen Holmefjord AS har vunnet to nye tunnelkontrakter

Flere kontrakter

  • Betonmast bygger ny friidrettsarena i Göteborg
  • AF bygger Os skole og idrettsarena
  • Peab bygger barne- og avlastningsboliger i Tromsø
  • Veidekke bygger ny legevakt i Arendal
  • HENT starter på milliardprosjektet Aker Tech House
  • COWI vant Hordfast-kontrakt
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

E6 Assurtjern Vinterbro
 

Sted: Akershus

Prosjekttype: 5,5 kilometer firefeltsvei.

Nøstvedttunnelen utgjør 3,7 kilometer av prosjektet.

Prosjektkostnad: 1,3 milliarder

Byggetid: 3 år

Byggherre: Statens vegvesen

Hovedkonsulent: Dr. ing A. Aas-Jacobsen / ViaNova

Hovedentreprenør tunnel: Mika

Hovedentreprenør dagsone Vinterbro: Veidekke Entreprenør

Andre entreprenører og leverandører: Bruer Assurdalen: Betonmast

Anlegg - Asfalt: Oslo Vei - Tunnelelementer: Spenncon - Sprøytebetong: Entreprenørservice - ITV- og AID-system til Nøstvedttunnelen: Aventi Technology

5.5 kilometer firefeltsvei mellom Assurtjern og Vinterbro ble overlevert til avtalt tid og godt innenfor budsjett. E6-utbyggingen mellom Oslo og Svinesund fikk dermed et verdig punktum.

– Vi synes det har blitt et veldig bra prosjekt og vi er selvsagt fornøyd med at vi overleverer på tid og innenfor budsjett, sier Anne-Grethe Nordahl, prosjektleder for Statens vegvesen.

Tre år har det tatt å bygge 5,5 kilometer firefeltsvei mellom Assurtjern og Vinterbro. Nordahl mener stor fokus på fremdrift og ingen store prosjektveltende overraskelser er hovedgrunnen til at de greide å få ferdig anlegget til den symbolske åpningsdatoen 09.09.09.

– Vi har opplevd prosjektet som relativt hektisk og jeg tror ikke det har vært mye å hente på fremdriften, sier hun.

Assurtjern – Vinterbro prosjektet har en prislapp på 1,3 milliarder kroner.

To hovedentrepriser
E6-parsellen mellom Assurtjern og Vinterbro er delt opp i to hovedentreprisekontrakter. Mika har bygget den 3,7 kilometer lange Nøstvedttunnelen. I tilegg til toløpstunnelen har Mikas kontrakt på rundt 650 millioner kroner inneholdt byggingen av to parallelle betongbruer på 120 meter og 1,4 kilometer vei i dagen. Betongbruene er det for øvrig Betonmast Anlegg som har utført i en underentreprise for Mika.

I dagsonen på Vinterbro hvor E6 og E18 møtes har Veidekke Entreprenør utført parsellens andre hovedentreprisekontrakt. Kontrakten har en verdi på rundt 121 millioner kroner og har omfattet blant annet uttak av 65.000 kubikkmeter stein og etablering av tunnelportal i betong og en rampe med tofeltsvei over portalen.

– Jeg er imponert over betongarbeidene som er utført i forbindelse med de to tunnelportalene, sier Nordahl under befaringen med Byggeindustrien.

Fire stuffer
Mika har holdt god fremdrift under drivingen av Nøstvedttunnelen. All trafikk inn og ut av tunnelen har gått via en tverrslagstunnel på 265 meter som var plassert omtrent på midten av tunneltraseen. Mika har jobbet på fire stuffer parallelt og har ukentlig drevet 60 meter tunnel i hver retning. Rundt 65.000 lass med sprengstein er kjørt fra tunnelstuffene til Franzefoss sitt pukkverk på Vinterbro.

– Det har fungert godt med kun ett tverrslag. Transportveien har vært kort og anleggstrafikken har glidd godt takket være at det ble etablert en rundkjøring i forbindelse med tverrslaget. Hadde vi drevet tunnelen fra begge sider ville det også vært mye verre å jobbe med konstruksjonene på hver side av tunnelen, sier Nordahl.

Lettbetong i tunnel
De to løpene i Nøstvedttunnelen er innredet med til sammen 130.000 kvadratmeter lettbetongelementer. I overgangssoner er det benyttet tradisjonell PE-skum og sprøytebetong.

– Elementene i lettbetong ble valgt fordi de har en isolerende effekt. Elementene er enn så lenge lyse og fine, humrer Nordahl. Det er forøvrig Spenncon som har levert elementene til prosjektet.

Omfattende utstyrsnivå
Vegtrafikksentralen i Oslo har fått nok en høyteknologisk tunnel som de må styre og overvåke. Tunnelen er utstyrt med kjørefeltsignaler slik at et felt kan stenges uten at hele tunnelen stenges. Av teknisk utstyr i tunnelen kan blant annet nevnes 53 vifter, 61 nødtelefoner, 127 overvåkingskamera og 138 brannslukningsapparater. Det er også montert 2800 armatur for belysningen. 

I prosjektet er det bygget fem tekniske rom, hvorav to ligger utenfor og tre inne i tunnelen. Herfra kan tunnelen styres og overvåkes dersom forbindelsen til vegtrafikksentralen skulle brytes.

Tunnelen er bygget etter de høyeste sikkerhetskravene. Dette innebærer blant annet rømningsveier hver 250 meter, nødtelefoner for hver 125 meter og brannslukkere hver 62,5 meter. 

God HMS
Statens vegvesen trekker frem HMS-arbeidet i prosjektet. Ifølge byggherre har det ikke vært noen alvorlige skader på personell i prosjektet og heller ingen trafikkulykker med personskade kan tilskrives anleggsperioden.

– En av de største utfordringene i prosjektet har vært å jobbe så tett inntil trafikken på Vinterbrosletta. Arbeidene har medført noen ulemper for bilistene, men jeg føler vi har løst trafikkproblematikken på en god og sikker måte, sier Nordahl. Hun kan opplyse om at Vinterbrosletta i løpet av få år vil ha en trafikkmengde på over 50.000 biler i døgnet.

Skal bygge sykkelvei
Statens vegvesens E6-brakkerigg ved Taraldrudkrysset vil ikke bli tatt ned riktig ennå. I løpet av høsten vil de nemlig utlyse anbud på bygging av sykkelvei fra rv. 152 Skiveien til Ringes/Gamle Mossevei. Sykkelveien vil gå atskilt fra, men delvis følge den gamle E6-traséen. Den legges rundt Tømmeråsen der dagens tunnel ligger, og føres ned til Ringnes i Gjersjøens sørende.

– Vi regner med at dette blir en kontrakt på rundt 30 millioner kroner, sier Nordahl.

Tekst og foto: Ådne Homleid

Nøkkelord:

Prosjekter, Bildekarusell
 

BNL:
Strenge, men nødvendige tiltak for byggeplasser i Oslo

 

Nedstenging i
Oslo får store konsekvenser for byggevarehandelen
- varehus taper en million i uken

 

Privatmarkedet sørget
for milliardvekst for byggevarehandelen i 2020

 

Forskningsrådet med skreddersydd enkeltsatsing for BAE- næringen
- håper næringen kjenner sin besøkelsestid

 

Her bygger de verdens første 3D-printede skole

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen