Samferdselskomiteen spør

Samferdselskomiteen i Stortinget har stilt departementet en rekke spørsmål vedrørende neste års statsbudsjett. Vi gjengir her noen av spørsmålene.

Komiteen har blant tatt opp saken vedrørende Telemark og Buskerud som skal ha dispensasjoner med hensyn til dekkekvalitet på riksvegnettet. Komiteen spør om hva det vil koste å rehabilitere vegdekkene i disse to fylkene slik at de kommer på nivå med resten av landet? Departementet svarer: Vil legger til grunn at spørsmålet gjelder post 23 Trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksveger. Det gis ikke dispensasjoner med hensyn til kravet til dekkekvalitet på riksvegnettet. Flere fylker tilfredsstiller imidlertid ikke de krav som er satt til bl.a. vegdekkenes jevnhet og spordybde. Telemark og Buskerud kommer relativt dårlig ut i en slik sammenheng. Vegdirektoratet har gjort en vurdering av det samlede etterslepet for vegdekkene samt underliggende vegfundament og grøfter på riksvegnettett. Beregningene viser: Etterslep i millioner kroner Type etterslep Hele riksvegnettet Buskerud Telemark Vegdekker 1854 127 197 Vegfundament 2483 166 137 Grøfter 800 49 30 Sum 5092 342 364 Som det fremgår av denne oppstillingen er beregnet etterslep for vegdekkene i Telemark om lag 200 mill. kr og i Buskerud om lag 130 mill. kr. Sett i forhold til et landsgjennomsnitt, uttrykt som etterslep pr. km veg, viser Vegdirektoratets beregninger følgende: Etterslep i 1000 kr/km veg Type etterslep Hele riksvegnettet Buskerud Telemark Vegdekker 69 109 161 Vegfundament 90 142 112 Grøfter 29 42 25 Sum 188 293 298 For at dekkestandarden i de to fylkene skal komme opp på et landsgjennomsnitt, er det beregnet at dette vil kreve en økt innsats på nærmere 50 mill. kr i Buskerud og om lag 110 mill. kr i Telemark. Samferdselsdepartementet vil imidlertid påpeke at en utbedring av vegdekkene i mange tilfelle må gjøres sammen med utbedring av dårlig vegfundament og mangelfulle grøfter for å få til løsninger som har en akseptabel levetid. I så fall må innsatsen økes vesentlig. Det er også viktig at utbedringene gjøres på en slik måte at trafikksikkerheten ivaretas. Spørsmål 12: Kap. 1320 Statens vegvesen post 30 Riksveginvesteringer, fylkesfordelt ramme Hvordan vil Statens vegvesen prioritere en økning på 100 mill. kroner? Ber om svar på hvilke fylker og konkrete prosjekter som vil bli prioritert i henhold til NTP. Svar: Vedlagt følger forslag til fylkesvis fordeling av en eventuell rammeøkning på 100 mill. kr, inkl. oversikt over prosjekter/tiltak som Vegvesenet mener bør prioriteres ved en slik rammeøkning. Ved fordeling av rammeøkningen er det lagt vekt på oppfølgingsgraden for det enkelte fylke etter tre år av handlingsprogramperioden 2002-2005. Videre er det lagt vekt på å følge opp de planrammene som lå til grunn for utarbeidelsen av de fylkesvise budsjettforslagene for 2004. De fylkesvise forslagene er fulgt når det gjelder hvilke prosjekter/tiltak som forusettes prioritert innenfor en økt ramme. Der det er uklarhet om prioriteringene, forutsetter Samferdselsdepartementet at Statens vegvesen tar dette opp med fylkeskommunen ved eventuelle endringer av investeringsrammen Spørsmål fra Samferdselskomiteen om statsbudsjettet for 2004 Spørsmål 13: Kap. 1320 Statens vegvesen post 30 Riksveginvesteringer Statens vegvesen anbefaler ikke oppstart av rv 808 Finneidfjord Hemnes i 2004 slik Nordland fylkeskommune har prioritert. Begrunnelsen er store bindinger i budsjettet. - Hvilke konkrete bindinger er det som ligger til grunn for forslaget? Svar: Innenfor fylkesfordelt ramme til Nordland medfører prosjektene rv 76 Tosenvegen, rv 813 Beiarfjellet, rv 828 Flostad Søvik og fv 751 Beisfjordvegen bindinger på om lag 50 mill. kr pr. 01.01.2005. Dersom prosjektet rv 808 Finneidfjord Hemnesberget startes opp i 2004 med en bevilgning på 9 mill. kr som foreslått av fylkeskommunen, vil bindingene øke til i størrelsesorden 180 mill. kr. I tillegg kommer oppfølging av handlingsprogrammet når det gjelder mindre investeringstiltak, særlig trafikksikkerhetstiltak. Med en videreføring av dagens rammenivå vil dette innebære at det ikke vil være mulig å oppnå rasjonell anleggsdrift for prosjektet rv 808 Finneidfjord Hemnesberget i 2005.