Jernbaneverket Jernbaneverket

Opposisjonen krever svar om jernbaneskandale

En samlet opposisjon på Stortinget krever svar om fiaskoprosjektet Merkur, som har kostet Jernbaneverket 600 millioner kroner.

Tidligere i høst avdekket en rapport at Jernbaneverket har brutt loven om anskaffelser i utviklingen av signalanlegget Merkur. Valgforsker Frank Aarebrot undret seg i Stavanger Aftenblad i helgen over at saken ikke hadde skapt like mye politisk oppstuss som Holmenkollen-saken.

I mandagens utgave tar opposisjonen ham på ordet.
- Dette er et svært beløp, og det handler om sikkerhet på jernbanen. Det er en alvorlig nasjonal sak. Slik jeg vurderer det, bør Merkur ende som en sak for den nye kontrollkomiteen som konstitueres etter valget, sier KrF-leder Dagfinn Høybråten.

Vil ha redegjørelse
Sammen med partiene Høyre, Venstre og Fremskrittspartiet forlanger han at samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) gir Stortinget en skikkelig redegjørelse.
- Jeg stiller meg undrende til at Merkur-prosjektet kunne gå så langt uten at noen tente varsellampene. Det uroer meg at Jernbaneverket tydeligvis har drevet dette prosjektet fram uten at noen har grepet inn, mener Venstres Gunnar Kvassheim.

Tar del av ansvaret
- Det har allerede blitt orientert om utfordringene og usikkerheten rundt prosjektet, men jeg stiller selvsagt opp om Stortinget har behov for ytterligere informasjon. Kontrakten ble inngått før min tid som statsråd, og prosjektet har gått gjennom to regjeringer. Både jeg og den tidligere regjering må dele på ansvaret.

Underrapportering av avvik har bidratt til at det har vært et vanskelig prosjekt å få informasjon om. Nå Jernbaneverket har vist initiativ til å følge opp saken, og det er jeg tilfreds med, sier samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) til NTB.

I stedet for å kjøpe inn et allerede utviklet system, satset Jernbaneverket på å utvikle et eget signalanlegg for tre strekninger i Norge, i samarbeid med selskapet ABB. To direktører i Jernbaneverket har måttet gå som følge av avsløringene.