Lær av Statens vegvesen

Jernbaneverket har fått en ny skandalesak i fanget. 600 millioner kroner er skuslet bort. Et par direktører har ryddet kontorene og gått, men hva så? Etter vårt syn bør det skje en gjennomgripende endring i hele oppbyggingen av Jernbaneverket - og forbildet må være Statens vegvesen.

Det å få en mer og sunnere konkurranse også når det gjelder å legge jernbanespor og installere jernbanelegg, vil bety at man hvert år får bygget flere kilometer med kjøreveg for jernbane som det så fint heter.

Vi tror det er noe fundamentalt galt i holdningene i Jernbaneverket. Mange av de samme arrogante holdningene fant vi også i det gamle vegvesenet, men med den nye vegdirektøren i spissen er slike holdninger blitt borte. Vegdirektøren har lagt seg på en samarbeidslinje også i forhold til de private entreprenørene som har gjort at mye av den mistenkeliggjøringen som man hadde, er helt borte. Når man står skulder ved skulder for å få gjennomført prosjektene best og billigst mulig, får man ikke bare et bedre samarbeidsklima, men man får også gjort langt mer og bedre.

Vi tror at mye kan skje dersom samferdselsministeren instruerer jernbanedirektøren til å følge vegdirektørens eksempel. Hele jernbanen i Norge er i miskreditt i forhold til publikum. NSB skylder på Jernbaneverket, mens Jernbaneverket skylder på NSB. De tusenvis av passasjerene som hver uke må lide på grunn av at et eller annet togtilbud ikke er i rute, blir de som får regningen for den udugelighet vi ser i dag. At ikke dette har blitt et større tema i valgkampen forundrer oss.

Det er mange flinke folk i Jernbaneverket, men de må lære seg å se andre muligheter - og ikke minst må de lære seg til å kunne samarbeide utenfor sin egen etat.