Fremtidens betalingssystem for transporttjenester

1. februar 2004 innfører Statens vegvesen, i samarbeid med Norvegfinans, AutoPASS - Samordnet betaling (ASB) i norske bompengeanlegg.

Formålet med ASB er at trafikantene gjennom kontrakt med ett bompengeselskap skal kunne benytte sin AutoPASS-brikke til betaling i andre bompengeanlegg, og etter hvert ferjestrekninger, uten å gjøre noen ny avtale med et annet selskap. Visjonen er på sikt å tilby trafikantene ett betalingssystem for alle transporttjenester. Pr i dag er abonnentene nødt til å inngå separate avtaler, og betale inn forskudd, hos hvert enkelt bompengeselskap dersom de ønsker å bruke brikken i flere bompengeanlegg. Dette er en løsning som er tungvinn og kostnadskrevende for trafikantene. Både Statens vegvesen og Norvegfinans ønsker å gi brukerne en mer smidig og kundevennlig løsning. Fra og med neste år kan bilistene som velger å bli ASB-brukere passere automatisk i mer enn 20 norske bompengeanlegg. Betaling trekkes enten av beløpet de har betalt inn i sitt bompengeselskap, eller passeringene etterfaktureres i en samlefaktura. En brikkepassering medfører lavere administrasjonskostnader, og dermed mer penger til vegformål. Brikkepassering gir også bedre og sikrere trafikkavvikling i bomstasjonene. Prøveprosjekt Bompenger ASB testes allerede ut på Østlandet. Der er over 4 000 bilister med i prøveprosjekt i sju bompengeanlegg. Disse er: Bomringen i Oslo, E18 Vestfold, E18 Aust-Agder, E6 Østfold, E18 Østfold, Hvalertunnelen og Oslofjordtunnelen. Prøveprosjektet har vært i drift siden 1. januar 2003. Ferje Samtidig gjennomføres det et prosjekt for å harmonisere takstene på ferje. Dette er nødvendig for å innføre betaling med AutoPASS og ASB. Prøveprosjektet har pågått på fem ferjesamband siden 1. februar 2003, og skal utvides. Arbeidet gjennomføres i samarbeid med Rederienes Landsforening. Begge prøveprosjektene har vært vellykkede. Parkering Easypark har søkt om å få benytte AutoPASS-brikken til betaling av parkeringsavgiften i deres P-hus. Vegdirektoratet er positiv til at brikken benyttes til annet enn bompenge- og ferjeinnkreving. Dette fører til høyere brikkebruk, og bidrar til å forenkle folks hverdag. Selskapet har fått klarsignal for å benytte AutoPASS-brikken gratis i et prøveprosjekt som innebærer utprøving i to P-hus i Oslo. Kostnader Innføringen av ASB koster ca. 9 millioner kroner. Midlene er hentet fra de ordinære bevilgningene til Statens vegvesen. Nordisk samordning Statens vegvesen har også startet arbeid for samordning av bompengebetaling mellom Norge og de andre nordiske land. Konkret gjelder dette i dag Storbæltbroen i Danmark, Øresundforbindelse og det planlagte bompengeanlegget på Svinesund.