OPS kan gi 290 færre døde og skadde

Høyre vil bygge like mye vei på halve tiden. Bruk av private entreprenører i såkalt offentlig privat samarbeid kan gi 290 færre døde og alvorlig skadde over ti år, ifølge Erna Solberg.

Hvis Høyre kommer i regjering etter valget, lover partiet å jobbe for å sette i gang mellom tre og fem veiprosjekter hvert år, gjennom storstilt bruk av såkalt offentlig privat samarbeid (OPS). Det betyr i praksis at staten over eksempelvis 25 år betaler private entreprenører for å bygge veiene og ta den økonomiske risikoen.

Ifølge Høyre-leder Erna Solberg, vil det gi like mye vei som ved tradisjonell organisering av utbyggingen, men på halve tiden. Allerede i år skal det igangsettes tre veiprosjekter hvis Høyre får viljen sin.

Tryggere veier
- På den måten får vi moderne og tryggere veier på kortere tid. Beregninger viser at det vil medføre at 290 færre mennesker mister livet eller blir alvorlig skadd på veiene, sier Erna Solberg til NTB.

Hun viser til en rapport som Agenda Utredning & Utvikling har utarbeidet for Høyres stortingsgruppe. Rapporten er basert på en analyse av samfunnsmessige virkninger av utbyggingstiltak som inngår i Høyres transportplan, der partiet foreslår utstrakt bruk av OPS i nye veiprosjekter.
Konklusjonen er at dette kan gi 290 færre alvorlig trafikkskadde og døde over en tiårsperiode fordi trygge veier blir utbygd raskere.

Midtdelere
- Vi har hatt tre OPS-prøveprosjekter så langt, og de har utelukkende vist positive resultater. Evalueringen til Transportøkonomisk institutt (TØI) anbefalte videre bruk av OPS, Vegdirektoratet ønsker mer OPS, og til og med Jernbaneverket ønsker å prove ut denne organiseringen ved utbygging av jernbanestrekninger. Det er utrolig at regjeringen ikke er med, sier Øyvind Halleraker, som sitter for Høyre i transport og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

Fredag formiddag la han og Solberg fram en del av Høyres samferdselssatsing i Oslo sentrum. Høyre ønsker å nå sitt mål om at innen 2020 skal ingen miste livet i trafikken på grunn av veistandarden. Det skal bygges 750 kilometer midtdeler i løpet av fireårsperioden, og det skal bygges flere firefeltsveier med atskilte veibaner.