Dette vil Høyre gjøre for byggenæringen

26. august sendte BNL brev til alle politiske partier på Stortinget der de ba om svar på åtte konkrete spørsmål av stor betydning for vår næring.

Samtidig tok BNL direkte kontakt med noen utvalgte politikere og spurte hva de vil gjøre for byggenæringen.

Høyre vil i motsetning til dagens Regjering ta i bruk nye metoder for samferdselsutbygging, og har i sin alternative transportplan lagt inn 23 veiprosjekter som skal bygges som offentlig-privat samarbeid.

Men Høyre vil ikke gå inn for at det innføres et skattefradrag for utgifter til energieffektiviseringstiltak i private husholdninger og heller opprettholde gode støtteordninger gjennom Enova og Husbanken for energiøkonomiseringstiltak i bedrifter og husholdninger.

 Stortingsrepresentant Jan Tore Sanner fra Høyre svarer på vegne av partiet:

1) Vil partiet gå inn for at det innføres et skattefradrag for utgifter til energieffektiviseringstiltak i private husholdninger?

Svar: Nei, men Høyre vil opprettholde gode støtteordninger gjennom Enova og Husbanken for energiøkonomiseringstiltak i bedrifter og husholdninger.

2) Vil partiet øke lærlingetilskuddet?

Svar: Høyre har prioritert å fjerne arbeidsgiveravgiften for alle lærlinger, og midlertidig redusere avgiften med 2,5 pst for alle bedrifter.

3) Vil partiet støtte et eget FoU-senter for byggenæringen?

Svar: Ja. Høyre - og KrF og V - har også foreslått at Regjeringen skal komme tilbake i statsbudsjettet for 2010 med forslag om oppfølging av Byggekostnadsprogrammet gjennom etablering av et permanent senter for FoU for bygge-, anleggs- og eiendomsnæringen.

4) Vil partiet minst følge opp rammene som er lagt i Nasjonal Transportplan i kommende fire-årsperiode?

Svar: Høyre har i sin alternative transportplan for 2010-2019 lagt inn 31 mrd kr mer enn det Regjeringen la opp til i NTP, noe som innebærer en gjennomsnittelig økning på de ulike budsjettene på 3,1 mrd kr. Høyre vil i tillegg opprette et vedlikeholdsfond på 50 mrd kr, hvor en årlig avkastning på 2 mrd kr utelukkende skal gå til vedlikehold av vei og jernbane. Dette i tillegg til ordinære bevilgninger til vedlikehold over statsbudsjettet.

5) Vil partiet bidra til at større vei - og jernbaneprosjekter fullfinansieres fra oppstart, slik at raskest mulig framdrift kan sikres?

Svar: Høyre vil i motsetning til Regjeringen ta i bruk nye metoder for samferdselsutbygging, og har i vår alternative transportplan lagt inn 23 veiprosjekter som skal bygges som offentlig-privat samarbeid. Høyre vil bygge mer vei på halve tiden. Dette i tillegg til strekninger som bygges ut på tradisjonelt vis. Høyre vil også bruke OPS på jernbanestrekninger (bl.a. dobbeltspor Oslo - Ski) og skal innen 2013 starte opp bygging av Stad skipstunnel som OPS-prosjekt.

6) Vil partiet gå inn for å avvikle formuesskatten, enten helt eller kun for arbeidende kapital, i løpet av kommende stortingsperiode?

Svar: Høyre vil fjerne hele den særnorske formuesskatten. Vi starter med fjerning for arbeidende kapital og økte bunnfradrag for alle.

7) Vil partiet gå inn for at det stilles kompetansekrav til bedriftene i byggenæringen?

Svar: Ja. Da bygningsloven ble behandlet mente Høyre det var viktig at det stilles kompetansekrav til og bedrede rutiner i byggenæringen. Vi foreslo også at Regjeringen skulle utrede om det er mulig å innføre kompetansekrav og et minimumskrav til små foretak innen byggfagene. I merknadene presiserte vi at dette ikke skal gå utover muligheten til å gjøre arbeid på egen eiendom.

8) Vil partiet gå inn for å forsere prosjektering og oppstart av større offentlige byggeprosjekter som omsorgsboliger, sykehjem og studentboliger?

Svar: Høyre kom langt tidligere enn Regjeringen på banen med 200 mill kr ekstra til forsering og planlegging av flere samferdselsprosjekter. Vi utvidet rammen til kommunene fra 2 til 5 mrd kr (såkalte rentekompensasjonsordning) i 2009-budsjettet vårt, for å sikre mer oppussing og investering i skolebygg raskt. Det kunne hindret noe av ledighetsøkningen innen bygg og anlegg gjennom våren. Da regjeringens tiltak kom i månedsskifte jan/feb støttet vi alle tiltakene som ga drahjelp til byggenæringen, på samferdsel, vedlikehold av skolebygg og investeringstilskudd til kommuner for flere omsorgsboliger. Videre har Høyre prioritert lavere arbeidsgiveravgift, fjerning av formuesskatten og bedre ordning for skatteutjevning til fordel for private bedrifter i alle bransjer. Det må vurderes om oppstart av ytterligere større offentlige byggeprosjekter bør prioriteres nå. Høyre er opptatt av at skattebetalernes penger forvaltes fornuftig.