Vil forsere planene om ferjefri kyststamvei

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) vil forsere arbeidet med ferjefri forbindelse mellom Bergen og Haugesund.

Navarsete opplyste på Vestlandskonferansen om samferdsel i Bergen tirsdag at hun har bedt Statens vegvesen gå i gang med å vurdere tekniske løsninger for å få til ferjefri forbindelse mellom de to byene.

- Det å utvikle forbindelsen mellom Haugesund og Bergen er et kjempesteg for ferjefri kyststamvei mellom Stavanger og Trondheim, sier Navarsete. Hun håper prosjektet kan vurderes inn ved neste rullering av Nasjonal transportplan.

Ferjefritt
- Målet er en ferjefri E39. Det vil samle Vestlandet og gi landsdelen en helt annen konkurransekraft enn i dag, sier samferdselsministeren som samtidig slår fast at det vil ta tid før hele kyststamveien står ferdig.

Hun viser til at regjeringen vil bruke 14,5 milliarder kroner på E39 i kommende transportplanperiode. De tiltakene som ligger der vil forkorte reisetiden med en time. Men det haster å komme videre, sier Navarsete som har bedt Statens vegvesen å utrede betydningen av ferjefri forbindelse for næringslivet og ikke minst de tekniske utfordringene de vil møte ved kryssing av de brede fjordene på strekningen.

Navarsetes politiske motstander, Øyvind Halleraker (H), er ikke imponert over Navarsetes utredningsforslag.

Haster med Hordfast
- Det trengs ikke mer utredninger, det er gjort mange vurderinger av dette. Vi trenger ikke bruke mye tid på dette, sier Halleraker som ønsker høyere satsing på vei og vil løse mange samferdselsoppgaver gjennom offentlig og privat samarbeid - OPS.

Han sier det nå er viktig å få på plass den delen av stamveien som går mellom Stavanger og Bergen. Han viser til at den sørligste delen av veien, kalt Rogfast, er kommet lengst og håper Hordfast mellom Haugesund og Bergen kan være på plass i 2010.

Både Rogfast, som skal binde Stavanger- og Haugesund-området sammen, og Hordfast som skal skape ferjefri forbindelse videre til Bergen, er kalkulert til mange milliarder kroner.

Det er anslått at en ferjefri kyststamvei hele veien fra Stavanger til Trondheim vil koste nærmere 50 milliarder kroner.