Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Magne Nærum, MEF gleder seg over ny samferdselspolitikk

Publisert: 07.12.2001 08:15. Sist endret: 27.11.2013 21:35.

- Det som nå skjer i Stortinget er historisk og gledelig. Endelig kan vi starte en helt nødvendig opprydding i samferdselspolitikken. Jeg er overbevist om at vi kommer til å bygge langt mer vei for det som bevilges over statsbudsjettet når de nye aksjeselskapene er etablert og reformen gjennomført. Men det er viktig at dette skjer raskt, sier Magne Nærum som er formann i Maskinentreprenørenes Forbund (MEF).
  • Metrostav/Bertelsen & Garpestad hevder Vegvesenets evaluering er diskriminerende

  • Veidekke får stort boligoppdrag for OBOS i Oslo

  • Har arrangert flere digitale bransjemøter for veien videre med Digitalt veikart 2.0

  • Vinnerne av Eiendomsbransjens stipendordning 2021 kåret

Nettleder

Lytt til næringen i utdanningsreformen

Les også:

  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
  • Ulovlig byggeaktivitet havner under radaren
  • Når kommer gjenåpningen?
  • Enormt behov for energieffektivisering i norske bygg - må utnytte mulighetene dette gir
  • Vern om frontfagsmodellen
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Petter Eiken og Anne Marstein

«Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?»
Les mer

Les også:

  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
  • Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav
    Kari Sandberg
  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Metrostav/Bertelsen & Garpestad hevder Vegvesenets evaluering er diskriminerende
  • Veidekke får stort boligoppdrag for OBOS i Oslo
  • Har arrangert flere digitale bransjemøter for veien videre med Digitalt veikart 2.0
  • Vinnerne av Eiendomsbransjens stipendordning 2021 kåret
  • Jan Halstensen gjenvalgt som styreleder i Stiftelsen Norges Varemesse - byggenæringen tungt representert
  • To nye og tøffe arbeidshester fra Ford
  • Mesta lavest på riksveier i vest
  • 19-åring fløyet til sykehus etter arbeidsulykke på Bømlo
  • Statens vegvesen tester utslippsfri brøyting av gang- og sykkelveger
  • To personer dømt for grovt bedrageri og grov økonomisk utroskap i Nittedal
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole

Flere prosjekter

  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
  • Orkangerporten
  • Lillehammer vannverk
  • Storebukta
  • Valle View
  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne

Flere kontrakter

  • NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark
  • Betonmast bygger skole på Hønefoss
  • HENT vant konkurransen om Blått bygg ved Nord universitet
  • Veidekke fikk skoleprosjekt i Stockholm
  • Peab bygger Bertel O. Steens nye bilanlegg i Ålesund
  • ACO signerte kontrakt om E39 Ørskogfjellet
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

  • Stjernearkitekt vil gi nye perspektiver på H.C. Andersen med nytt museum

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

- Jeg hørte på radioen i går at stortingsrepresentant Heidi Sørensen (SV) uttalte at det måtte komme som et sjokk på ansatte i vegvesenet og NSB at de nå skulle våkne til et AS. Vi har hundretusener av nordmenn som våkner hver dag til et aksjeselskap, og vi har ikke sett undergangen av den grunn. - De reformene som nå kommer er overmodne. Man skulle forlengst ha gjennomført betydelig omlegginger av samferdselspolitikken for lang tid siden, men dessverre har det vært for mange hellige kyr som politikerne ikke har turt å ta i. - Den nye borgerlige regjeringen vil nå bli målt på hva man klarer å gjennomføre de neste to årene. Klarer man ikke å foreta en modernisering av offentlig sektor, er jeg redd for at den taper valget neste gang, sier han. Forventingene er meget store. - Mange snakker om privatisering når man nå lager aksjeselskaper av de statlige foretakene. Men det er misforstått å snakke om privatisering. Nå kan vi endelig begynne å konkurrere på lik linje, og dette vil selvsagt skattebetalerne profitere på. Man vil få mer vei og flere tjenester for hver krone som bevilges over statsbudsjettet. - I 1995 var det 6 000 ansatte i Statens vegvesen. Dette tallet er nå kommet ned i 4 000. For kort tid siden uttalte vegdirektøren at etaten selv la opp til en reduksjon på 16 prosent. Hva tallet endelig blir gjenstår å se. Men man må forvente at man i et aksjeselskap har en bemanning som avspeiler det aktivitetsnivået man skal ha. - Riksentreprenørene har i dag mellom 3 000 - 4 000 mann i anlegg. For oss i MEF irriterer det oss kraftig at man i de store regnestykkene hele tiden glemmer de mindre entreprenørene i anleggsbransjen. Vi har nylig gjennomført en stor HMS-undersøkelse i vår organisasjon. Av 1 100 bedrifter er det 800 bedrifter som har svart. Bare disse bedriftene alene sysselsetter 12 000 mann. Det viser hvor viktig denne del av næringslivet er rundt om i landet, sier Nærum. - For vår del er vi nå opptatt av hvordan funksjonskontraktene blir utformet. Vi kommer til å gå sterkt i mot dersom disse funksjonskontraktene blir utformet på en slik måte at den kun vil bli gjeldende for de store riksentreprenørene. Vi må tilpasse disse kontraktene til det som er bedriftsstrukturen i Norge, sier han.

Nøkkelord:

Import
 

Metrostav/Bertelsen
& Garpestad hevder Vegvesenets evaluering er diskriminerende

 

Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

 

Veidekke får stort boligoppdrag for OBOS i Oslo

 

Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne

Annonsørinnhold
 

Manglende CE-merking av byggevarer

Annonsørinnhold
 

Enighet om GTIN som produkt-identifikasjon i byggenæringen


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen