MEF negativ til et uavhengig veitilsyn

Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) mener at opprettelsen av et slikt vegtilsyn vil trekke midler bort fra tiltak med dokumenterte gode effekter på trafikksikkerheten som for eksempel midtdelere, sperrelinjer, godt vegdekke, opplysningskampanjer, bygging av gang- og sykkelveger mm.

MEF uttaler seg slik i høringssvaret til Samferdselsdepartementet:

Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) viser til høringsbrev av 24. april 2009 og NOU 2009:3 På sikker veg - Vurdering av eit sjølvstendig organ for tilsyn med veginfrastrukturen.

MEF er positive til tiltak som vil bedre trafikksikkerheten. MEF mener imidlertid at opprettelsen av et selvstendig vegtilsyn, som i prinsippet skal gjøre det samme som Statens vegvesen gjør på dette området i dag, i liten grad vil bidra til bedre trafikksikkerhet. I tillegg vil ressurser brukt på et selvstendig vegtilsyn trekke midler bort fra tiltak med dokumenterte gode effekter på trafikksikkerheten som for eksempel midtdelere, sperrelinjer, godt vegdekke, opplysningskampanjer, bygging av gang- og sykkelveger og fjerning av trær og stolper i sideterreng.

MEF konstaterer at utvalget er samstemte i at bedret trafikksikkerhet må være målsettingen når behovet for et vegtilsyn skal vurderes. MEF kan ikke se at noen av argumentene i NOU 2009:3 som brukes for opprettelse av et selvstendig vegtilsyn, dokumenterer at trafikksikkerheten vil bli bedret.

MEF er skeptisk til at trafikksikkerhetsarbeidet, slik flertallet i utvalget foreslår, splittes opp. Et selvstendig vegtilsyn som bare skal ha tilsyn med veginfrastrukturen og ikke trafikant- og kjøretøytilsyn, bidrar etter MEFs syn til å svekke en helhetlig fagkompetanse på området.

MEF mener derfor, i likhet med utvalgets mindretall, at ressursene til opprettelse og drift av et statlig vegtilsyn heller bør bli brukt til tiltak med dokumentert gode effekter på trafikksikkerheten og en styrking av Statens vegvesens ressurser på trafikksikkerhetsområdet.