Tørrlegger Murmansk

AF Decom er i gang med det spesielle oppdraget med å fjerne vraket av den russiske krysseren "Murmansk".

Før AF Decom kan starte saneringen av fartøyet blir det bygget moloer som skal verne mot det harde havområdet, Lopphavet. Rundt vraket blir det etablert en tilnærmet tørrdokk ved hjelp av en tett vegg med stålelementer som skal fylles med sand. Sjøvannet blir deretter pumpet ut før AF Decom kan starte arbeidene med å skjære opp vraket.

AF Decom kjempet med flere om dette oppdraget men deres metode ble valgt med bakgrunn i at de hadde den beste miljømessige profilen med minst risiko for spredning av forurensingskilder. Løsningen er også vurdert som den beste tekniske løsningen for sikker gjennomføring av fjerneoperasjon.

Arbeidet med bygging av moloer og etableringen av stålvegger startet i midten av august og vil pågå ut vinteren 2010. Skjæringen av vraket skjer våren og sommeren 2010 og prosjektet blir avsluttet våren 2011 ved at moloer og stålelementer blir fjernet. AF Decom har en kontrakt i prosjektet på 238,9 millioner eksklusive moms.

Det var under slep fra Murmansk havn til opphugging i India at sleperen av den utrangerte russiske krysseren knakk. Skipet drev i land ved Sørvær på Sørøya i Hasvik kommune i Finnmark. Dette skjedde 24. desember 1994.