Går for Svinesundbroen

Statens vegvesen og Vägverket i Sverige foreslår at den nye E6-brua ved Svinesund gis navnet Svinesundsbrua/Svinesundsbron ved åpningsmarkeringen 7. juni 2005.

Videre foreslås at dagens E6-bru da gis navnet Gamle Svinesundsbrua/Gamla Svinesundsbron. Forslaget er nå sendt til en formell høringsrunde før Vegvesenet tar endelig avgjørelse i samråd med de svenske vegmyndighetene. - Navneforslaget er mye resultat av et ønske om å ha et navn som er mest mulig likt på begge sider av grensen. I tillegg er det viktig å ha et formelt navn som er i tråd med det navn folk flest faktisk bruker, sier distriktsvegsjef Olav Sætre i Østfold. Forslaget avspeiler at navnet Vikenbrua som ble resultat etter en omfattende navnekonkurranse, har fått tommelen ned av Østfolds befolkning og av Statens navnekonsulenter. Etter lov om stednavn skal brua gis navn av Statens vegvesen, etter tilråding fra Statens navnekonsulenter og etter at forslaget på norsk side har vært til høring hos Halden kommune, fylkeskommunen og fylkesmannen i Østfold. Nå har disse fått forslaget til uttalelse med frist 15. desember. Viktig med entydige navn - Både for trafikanter og de som har oppdrag ute på vegen, f.eks politi og redningstjeneste, er det viktig å ha entydige navn for å skille de to bruene ved Svinesund. Det er da en avgjort fordel at navnene også er mest mulig like i de to land. Med det forslag som nå foreligger vil de to bruene få svensk/norske navn som er tilnærmet like og ikke kan forveksles, påpeker distriktsvegsjef Olav Sætre. Navnevurderingen har ikke vært noen enkelt sak. Et kompliserende forhold er at dagens bru faktisk ikke heter det den kalles på folkemunne: Svinesund(s)brua i Norge og Svinesundsbron i Sverige. Den gamle Svinesundsbrua som ble bygget fra 1939 og tatt i bruk 15.juni 1946, heter i Norge Brunr. 1-109 Svinesund og i Sverige Bro 06 over Idefjorden vid Svinesund (Svinesundsbron) i Strømstad på väg E6. I 1991 ble den også gitt tilleggsnavnet Sri Chinmoy peace bridge, et navn den deler med flere bruer mellom broderfolk i ulike deler av verden. I god tid før byggestart på den nye brua ble det i 2001 utlyst en navnekonkurranse som resulterte i en lang rekke forslag. Disse ble vurdert av en norsk-svensk komité oppnevnt av fylkesmann Edvard Grimstad i Østfold og landshövding Göte Bernhardsson i Västra Götalandsregionen. I sin tilrådning delte komiteen seg i to, Vikenbroen eller Svinesundbroen, og i sin oppsummering anbefalte Grimstad og Bernhardsson navnet Vikenbroen ut ifra det mandat som var gitt, men la til at alternativet Svinesundbroen/Svinesundsbroen også ville få deres støtte. Navnekonsulenttjenesten for Østlandet og Agder-fylkene tilrådde i mai 2002 at den nye bruforbindelsen får navnet Svinesundsbrua, alternativt Svinesundbrua. Videre ble foreslått at den eksisterende brua får navnet Gamle Svinesund(s)brua. Statens navnekonsulent pekte spesielt på at det ikke er noe i veien for å bruke dette navnet også på det nye brustedet, selv om det ligger ca 500 meter fra selve sundet. Flertall for Svinesund For å teste ut befolkningens syn, foretok Statens vegvesen i november 2002 en spørreundersøkelse. Den viste at 68% av et utvalg på 500 personer i Østfold foretrakk Svinesund som geografisk navn på den nye brua. 24 % sluttet seg til forslaget om Vikenbrua. - Så lenge navnekomiteen åpner for begge navn, og så vel Navnekonsulenten samt et flertall av befolkningen går inn for å bruke navnet Svinesund heller enn Viken, mener Statens vegvesen at det er riktig å knytte det geografiske navnet Svinesund også til den nye brua. Den nye brua ligger inntil Svinesundhagen og at den gamle brua ligger inntil stedet Gamle Svinesund. Det er derfor god grunn til å bruke betegnelsen Gamle på den gamle fremfor Nye på den nye, heter det i høringsbrevet. Ønsket om et mest mulig likt navn er bakgrunnen for at komposisjonsfugen -s foreslås brukt i navnet Svinesundsbrua. I Norge er det få bruer som bruker denne skrivemåten, mens den brukes konsekvent i Sverige. Nå foreslås formen brukt konsekvent ved Svinesund, på begge språk og på begge bruer.