Sju forslag til bedre kollektivtransport

Venstre vil belønne byer som satser på kollektivtrafikk mer enn det regjeringen gjør i dag. Partiet vil derfor trappe opp kollektivmidlene til 1,5 milliarder kroner.

Partiet støtter forslag om at mer av kollektivtrafikken bør settes ut på anbud slik at det blir mer konkurranse om oppgavene.

Forslaget er ett av sju tiltak Venstre legger fram for å bedre kollektivtrafikktilbudet.

- Vårt mål er et bedre og mer moderne kollektivtilbud i byområdene, sier partiets samferdselspolitiske talskvinne Borghild Tenden.

Mer i belønning
For å få dette til, foreslås det blant annet økte bevilgninger over belønningsordningen for kollektivtrafikken med 1 milliard kroner i året for å premiere kommuner og fylker som satser kollektivt.

Hun vil også utvide belønningsordningen til å gjelde ikke bare for storbyene med også for Tønsberg, Sandefjord, Horten, Larvik, Ålesund, Haugesund, Moss, Bodø, Arendal og byene rundt Mjøsa, Lillehammer, Hamar og Gjøvik. I tillegg vil hun at ordningen skal gjelde for Akershus.

Ifølge Tenden har regjeringspartiene sagt nei til disse forslagene tidligere.

Venstre vil også at det skal bli mulig å bruke disse midlene til planlegging og investering i bybaner.

Vil ha 1,5 milliarder
Andre forslag går ut på overføring av ansvaret for kollektivtrafikken til de byområdene som ønsker det, innføring av elektronisk kollektivbillett i hele landet og opptrapping av skole- og studentrabatten.

Belønningsordningen for kollektivtrafikken ble innført av Bondevik 2-regjeringen i 2004. Bevilgningen er i dag på 320 millioner kroner. De rødgrønne har varslet en dobling av ordningen.

- Dette er positivt, men det er langt unna behovet for statlig medfinansiering av kollektivtrafikken. Venstre har som mål at kollektivmidlene skal trappes opp til om lag 1,5 milliarder kroner, sier Tenden.