Vestfoldbanen skal forseres

I en revidert plan forslår Jernbaneverket å forsere utbyggingen av Vestfoldbanen. Begge parsellene mellom Holm i Sande og Nykirke og Holmestrand stasjon inne i fjellet skal bygges ut samtidig.

Dette betyr at jerbanen forbi Holmestrand vl være ferdig ved årsskiftet 2015/2014, noe som er fire-fem år tidligere enn godkjente planer.

Planen skal opp til første gangs politisk behandling behandling i Holmestrand 20. august. Et endelige planvedtak kan komme allerede i oktober. Det betyr at arbeidet kan sendes ut på anbud i høst, med byggestart utpå nyåret 2010. Forutsetningen er at Stortinget bevilger penger til prosjektet på budsjettet for 2010, med oppfølging de neste årene.

Planen omfatter en 12,3 km høyhastighets togtunnel. Tog som ikke skal toppe i Holmestrand vil passere stasjonen inne i fjellet med en fart på 130 km i timen.

Stasjon i fjell med passasje av tog med en hastighetsbegrensning på 250 km i timen representerer spesielle utfordringer for utbyggere. Dette omfatter bl.a. annet trykkstøt og luftbevegelse for reisende som oppholder seg på stasjonsområdet.

Fremdriftsplanen for forsjektet forutsetter endring av entreprisinndelingen for å få hele strekningen mellom Holm og Nykirke ferdig til årsskiftet 2014/2015. Arbeidet med å sprenge ut en 500 meter lang hall for stasjonen i Holmestrand skal bl.a. foregå i en egen grunnarbeidsentreprise.