Linjegods foreslår lavere dieselavgift

Den differensierte arbeidsgiveravgiften vil med mindre justeringer forsvinne fra nyttår. Linjegods-sjef Thor Bergby mener lavere dieselavgift vil være et treffsikkert virkemiddel for å motvirke de negative effektene av avgiftsomleggingen for distriktene.

- For å motvirke derav høyere avgifter for næringslivet i distriktene, samt bidra til å styrke næringslivets konkurranseevne generelt, vil en rask reduksjon i drivstoffavgiftene gi positive virkninger, sier adm. direktør Thor Bergby i Linjegods AS. Det var på Transportbrukerkonferansen i Sarpsborg at Thor Bergby la fram synspunkter på norsk økonomi generelt og hva man må gjøre på kort sikt for å motvirke skadevirkningene av en harmonisering av arbeidsgiveravgiften i Norge. - Norge har den høyeste mineraloljeavgiften for diesel i Europa etter Tyskland. Med våre avstandsulemper har dette ingen mening, fremholder Bergby som er meget kritisk til det nylig fremlagte statsbudsjettet. Han frykter at mange arbeidsplasser i distriktene vil gå tapt som følge av det økte avgifts- og kostnadsnivået. Når arbeidsgiveravgiften harmoniseres innenlands, vil det forsterke ulempene for distriktsbedriftene. Nedbygging av næringslivet i distriktene vil øke retningsubalansen fordi råvareproduksjonen stort sett benytter andre transportmåter enn de rene konsumvarene. Resultatet blir svakere ressursutnyttelse, økt belastning av miljø og svekket konkurranseevne og til slutt et spørsmål om hvem som skal betale regningen for ubalanseøkonomien, fremholder Bergby Han oppfordrer videre regjeringen til å gi næringslivets transportvilkår sterkere fokus i arbeidet med Nasjonal Transportplan. I den forbindelse må kollektiv varetransport sidestilles med kollektiv persontransport. En konsekvens av dette vil være å utvikle en nasjonal strategi for kollektiv varetransport med prioriterte transportruter, godsdistribusjon i byene, knutepunkter og terminaler, foruten harmonisering av avgiftene til et europeisk nivå. Bergby mener det også er grunn til å se på vogntoglendene. Ved å tillate 25,25 meter vogntog på utvalgte deler av stamveinettet, vil det kunne redusere antall lastebiler i trafikken og forbedre miljøet. Slike vogntog er viktig for en videreutvikling av den kollektive varetransporten, mener Bergby. - Ved å senke kalkulasjonsrenten ved nye veiprosjekter, vil flere gode prosjekter få høyere samfunnsøkonomisk nettonytte. Da vil vi kunne forsvare å sette i gang flere viktige veiprosjekter. Ofte er dette snakk om livsviktige prosjekter for varedistribusjonen, eks. E18 Høvik-Frydenlund som ved denne endringen vil øke sin nettonytte fra -5 millioner kroner til 434 millioner kroner. Hvilken kalkulasjonsrente veimyndighetene benytter avgjør dermed direkte å prosjektet er lønnsomt eller ikke, avslutter Bergby.