Jernbanetunnelene, som er fulle av brannfarlige materialer, bekymrer nå Norsk Brannvernforening, melder NRK. Som regel er tunnelene lange og ligger langt fra folk og brannvesen, og forholdene for brannutrykning er vanskelige.
- Det er mye folk i togene, og det er veldig vanskelig å komme til for redningsmannskap og utrykningskjøretøyer, sier Dagfinn Kalheim i Norsk Brannvernforening til NRK.
Tetningsskummet PE-skum, også kalt «bensin i fast form», finnes i veitunneler over hele landet. Skummet er også brukt i jernbanetunneler, blant annet er det brukt på den 10 kilometer lange Finsetunnelen ved Bergensbanen. Brannvernforeningen advarer mot at skummet kan ta fyr og utvikle ekstrem varme og svært mye røyk.
- Skummet er også brukt i 10 trafikkerte jernbanetunneler i landet. Men hadde vi ment det var stor risiko for passasjerene, ville vi prioritert annerledes, sier teknisk direktør Jens Melsom i Jernbaneverket til NRK.
- Nøkkelord
- Anlegg