Får leve i fred på E6

I mai måned inntok flere sandsvaler en jordranke mellom Risa og Baskop i Ullensaker kommune.

Svalene, som bosatte seg på anleggsområdet der E6 utvides til en firefelts veg med midtdeler mellom Gardermoen og Dal, fikk etter hvert en rekke unger. Nå får svalene leve side om side med anleggsarbeidene frem til de flytter til varmere strøk i september.

Sandsvaler pleier å bygge reir i tunneler i sand. Hver svalefamilie har et eget hull ned til disse tunnelene, og innenfor et lite område mellom Baskop og Risa har sandsvaler laget 27 hull i en jordranke. I hvert hull bor det to foreldre og i gjennomsnitt tre svaleunger. Det innebærer at det bor cirka 135 sandsvaler innenfor anleggsområdet ved Risa.

Sandsvaler uvanlig på anlegg
Det er ganske sjelden at sandsvaler etablerer seg innenfor et anleggsområde, men det er to grunner til at de har gjort det der Statens vegvesen bygger ny firefelts E6 mellom Gardermoen og Dal. - For det første har anleggsarbeiderne laget noen bratte hauger der. Hadde haugene vært slakere, ville ikke svalene etablert seg i dem. Å etablere seg i så bratte hauger, er en slags forsvarsmekanisme for svalene. De bratte haugene hindrer nemlig rever og andre såkalte fiender i å klatre opp og grave ut reirene, forklarer anleggsgartner Tore Felin i Statens vegvesen. Den andre grunnen til at svalene har etablert seg i disse haugene, er at de er av sand. Sand er naturlig nok den typen jordsmonn som sandsvaler lever i.

Side om side med anleggsarbeiderne
Sandsvalene har ikke skapt problemer for anleggsarbeidene. - Dette henger sammen med at svalene har etablert seg på en del av anleggsområdet hvor det nå foregår lite anleggsarbeider. Kun en anleggsveg mellom E6 og haugene der svalene har etablert seg, brukes i dag til anleggsvirksomhet. Haugene som svalene har etablert seg i, skal flyttes til jordbruksområder. Dette kan imidlertid vente til etter at sandsvalene har reist mot varmere strøk i løpet av september måned, forteller fungerende byggeleder Hans Inge Kristiansen i Statens vegvesen. Statens vegvesen og entreprenøren Mesta vil derfor la svalene få leve vegg i vegg med anleggsarbeidene.

Anlegget en barriere mot fiender
- Noen ville kanskje tro at anleggsarbeidet er til hinder for sandsvalene, men det er snarere til svalenes fordel. Anleggstrafikken på den nærliggende anleggsvegen beskytter svalene mot fiender på dagtid mens de er ute. I tillegg er jo trafikken på E6 i området en hindring mot rev og grevling, fordi disse to artene har høy dødelighet når de regelmessig passerer den høyt trafikkerte vegen, sier Tore Felin avslutningsvis.