Flere redde for tunneler

Halvparten av oss vet ikke hva vi skal gjøre hvis det begynner å brenne i en tunnel, viser en fersk undersøkelse. Begynner det å brenne, skjer ting fort. (SE VIDEO)

- At så få vet hva de skal gjøre, er skremmende når vi vet at Norge er blant landene i Europa med flest tunneler. Det er over 950 av dem, og 70 er over tre kilometer lange, sier Jack Frostad i If Skadeforsikring.
Den samme undersøkelsen viser at hver femte nordmann liker seg dårlig i tunnel. For to år siden svarte hver sjette det samme.

Årets undersøkelse er gjort før ulykken i Eiksundtunnelen.

16,8 prosent svarer at de føler et visst ubehag ved å kjøre i tunneler, viser undersøkelsen TNS Gallup har gjort for If Skadeforsikring. Ytterligere 1,4 prosent svarer at de er redde, mens 2,9 prosent helst velger en omvei.

Legg deg ned
Havner du i en tunnelbrann, skal du kjøre bilen inn til siden og forlate den umiddelbart. Tunneler med to løp har rømningsveier som skal benyttes. Er det bare ett løp, må du gå mot utgangen i motsatt retning av den veien røyken går.

If Sikkerhetssenter i Hobøl i Østfold har en 100 meter lang testtunnel, landets eneste, der kursdeltakere får se hvordan røyk oppfører seg ved bilbrann i tunnel.

De får se hvordan røyken velter opp i taket og siver hurtig mot utgangen. Der møter den kaldere luft, synker til bakken og dras så inn igjen i tunnelen fordi brannen suger til seg oksygen.

- Blir du fanget av røyken og ikke kan komme deg videre, skal du legge deg ned, på siden av veibanen for å unngå eventuell trafikk. Der skal du ligge rolig, mens du ser etter nødutganger og ringer etter hjelp, sier fagsjef Ronny Tande ved If Sikkerhetssenter.

I løpet av bare tre-fem minutter er testtunnelen full av røyk, deltakerne må ut etter bare 1-2 minutter på grunn av de farlige gassene.

- Tunnelrøyk er skummel fordi den beveger seg så hurtig og er så giftig. Derfor må du ikke forsøke å løpe fra den hvis du først er fanget, da har du garantert tapt. Kom deg heller ned på gulvet. Der har du mulighet for frisk luft en stund til, sier Tande.

Han minner om at det ikke alltid er slik at røyken siver ut mot en av utgangene. Den kan også gå ut i begge retninger.

Sliter med etterslep
Norske tunneler har i flere rapporter vært dårlig på sikkerhet i forhold til tunneler andre steder i Europa. Manglende sikring mot brann, manglende rømningsveier og langt mellom nødtelefoner, er svakheter som påpekes.

- I mange år har det ikke blitt bevilget nok penger til vedlikehold av norske tunneler. Det er i ferd med å bli bedre, men det er langt igjen før vi er i mål. Etterslepet er stort, sier Nils Sødal i NAF.

Tunnel- og brusikkerhet er prioritert i Nasjonal transportplan (NTP) for perioden fra 2010-2013. I år er det satt av en halv milliard til tiltaket.

Husk navnet
De fleste tunneler er utstyrt med et skilt, der både navn og lengde står oppgitt.

- Skiltingen er der for at folk skal vite hvor de er hvis det oppstår en farlig situasjon og du må ringe etter hjelp. Derfor bør du gjøre til en vane å legge til merke denne informasjonen idet du kjører inni tunnelen, sier Jack Frostad i If.