Vegvesenet bygde bru med regnskogstømmer

Regnskogsfondet er i harnisk etter at Statens vegvesen brukte den tropiske tømmerarten mahogni da Pirbrua i Trondheim ble bygd.

- Det er sjokkerende at Statens vegvesen med viten og vilje har valgt å bruke tropisk tømmer på Pirbrua når retningslinjene er så klare, sier kampanjekoordinator Solveig Firing Lunde i Regnskogfondet til NTB.

Falsk informasjon
Den nye arkitekttegnede brua i Trondheim ble hevet i juni. Statens vegvesen skriver på sine hjemmesider at håndlistene på brua er bygget av det eksklusive treslaget mahogni. De presiserer videre at selv om treslaget ikke finnes i norsk natur, kan de garantere at det ikke kommer fra regnskog. I Statens handlingsplan for offentlige anskaffelser står det derimot klart at det ikke skal benyttes noe materiale av tropisk tømmer i offentlige bygg.

- Markedet er uoversiktlig med falsk og upresis informasjon fra leverandører. Derfor har staten lagt klare retningslinjer på at det ikke skal brukes tropisk tømmer, sier Lunde.

- Da vi kontaktet Statens vegvesen, kunne de ikke gjøre rede for hvor tømmeret som er brukt på Pirbruas håndlister kommer fra. Etter å ha purret på dem, videresendte de dokumenter fra den danske leverandøren DLH som oppga at tømmeret kommer fra skog i Kongo, sier Firing Lunde.

Ikke-sertifisert tømmer
Etter å ha tatt direkte kontakt med den danske leverandøren for å få opprinnelsesdokumentene til tømmeret, fikk hun vite at tømmeret ikke kom fra Kongo likevel.

- Tømmeret kom fra det mindre nabolandet Republikken Kongo, men ikke fra sertifisert skog. De kan med andre ord ikke dokumentere at dette er bærekraftig, fortsetter hun. NTB har også vært i kontakt med DLH, som kan bekrefte at de leverer tømmer fra ikke-sertifisert skog i Republikken Kongo.

Byggeleder for Pirbrua, Leif Arne Hafstad, forteller at de ba om sertifisert tømmer.

Vil vurdere videre
- Hvis det viser seg at vi har brukt ikke-sertifisert tømmer, føler vi oss lurt. Da må vi ta en vurdering på hva vi vil gjøre med det. Vi fikk vite av entreprenøren at tømmeret kom fra godkjente plantasjer i Kongo, sier Hafstad. Han påpeker at det var nettopp miljøvennlige Statens vegvesen ønsket å være da brua ble bygd.
Solveig Firing Lunde mener at det ikke holder.

- Statens vegvesen burde vært kjent med statens retningslinjer, og skulle ikke ha brukt tropisk tømmer i utgangspunktet. De burde absolutt ha visst at mahogni er regnskogstømmer, sier hun.

Brua er designet av arkitektfirmaet Dissing + Weitling.