Vant flyplass-konkurranse

Resultatet av den internasjonale arkitektkonkurransen for det nye terminalkomplekset ved Bergen lufthavn Flesland ble annonsert den 2. Juli 2009. Narud Stokke Wiig Arkitekter og Planleggere as vant prosjektet.

De vant oppdrageti skarp konkurranse med fire andre prekvalifiserte team: HOK International og Pascall+ Watson Architects fra England, JSK Architekten fra Tyskland og det norske arkitektkontoret Niels Torp.

Mer enn tretti team søkte i første runde om å få delta i konkurransen. COWI var flysideteknikk rådgiver for vinnerteamet. Byggeteknikk Aas/Jakobsen, Landskap Bjorbekk og Lindheim.

Seieren i Bergen etterfølger kontorets førstepremie i konkurransen om Terminal 2 ved Oslo lufthavn Gardermoen hvor de konkurrerte med bl.a. Richard Rogers, YRM, Chapman Taylor fra England, Schmidt Hammer Lassen og Vilhelm Lauritzen fra Danmark, HRTB og Niels Torp.

Terminalen ved Flesland vil i første fase få en kapasitet på 7 millioner passasjerer pr år med en endelig kapasitet på ca 15 millioner. Første utbyggingstrinn er ca 60.000 m2 inklusive den eksisterende ombygde terminalen.

Den nye terminalen har et sentralisert konsept med en tilknyttet pir og er designet for en modulær vekst tilpasset økende behov. Nåværende terminal vil senere bli ombygget og koplet til den nye terminalen som en satellitt. Konseptet gjør det mulig å bygge den nye terminalen uten å forstyrre driften av nåværende terminal som sliter med underkapasitet. Det er muliggjort ved å ta ned en fjellknaus for å frigjøre plass for trafikksystemet på landsiden og samtidig skaffe nødvendige masser for utvidelse av flyoppstillingsområdet. Stasjon for den nye bybanen er foreslått integrert i terminalbygningen.

Narud Stokke Wiig Arkitekter og Planleggere  har tegnet Rajiv Gandhi International Airport in Hyderabad som åpnet for et år siden og arbeider for tiden med flyplassene i Muscat, Salallah, Vilnius og Trondheim i tillegg til Gardermoen.  Firmaet er også prekvalifisert for å konkurrere om utforming av den nye flyplassen i Lisboa.