AF bygger tørrdokk for å fjerne Murmansk

Den havarerte russiske krysseren Murmansk skal fjernes fra Sørvær i Finnmark ved at det bygges to moloer og en tørrdokk rundt det 200 meter lange vraket.

Forberedelsene til dette store prosjektet har startet, blant annet ved at Kystverket nylig har sendt på høring et forslag til forskrift om ferdselsforbud i området der arbeidet skal pågå. Ferdselsforbudet gjelder et sjøområde på cirka 400 x 400 meter, og skal vare fra 1. august i år til utgangen av 2011. Da skal Murmansk - og de midlertidige moloene og tørrdokken - etter planen være fjernet.
Kystverket, som nå er formell eier av vraket, har inngått kontrakt med selskapet AF Decom om å utføre dette arbeidet. Forberedelsene til anleggsarbeidet har startet. Befolkningen i Sørvær ble på et møte mandag kveld orientert om prosjektet, og om det planlagte ferdselsforbudet.

Unikt prosjekt
Overingeniør og prosjektleder Knut Arnhus i Kystverket sier til NTB at metoden som er valgt - å bygge en tørrdokk av rundspunt - er et unikt teknologisk prosjekt. Han har ikke kjennskap til at denne metoden tidligere er brukt for fjerning av skipsvrak. Men den er benyttet ved bygging av plattformer til petroleumsindustrien.

Seksjonssjef Hans Petter Mortensholm i Vrakseksjonen i Kystverket opplyser til NTB at de to midlertidige moloene skal bygges for å skjerme vraket og tørrdokken mot vind og bølger. Arbeidet med moloene starter i august. Opphoggingen av vraket - 13.000 tonn stål - skal etter planen starte i løpet av våren 2010. Alt stål skal fjernes fra Sørvær og leveres til godkjente resirkuleringsanlegg, blant annet i Mo i Rana.

Forurensende stoffer som asbest og oljerester skal også behandles på miljømessig forsvarlig måte. Statens strålevern skal foreta målinger for å ha kontroll på eventuelle radioaktive stoffer i vraket.

Julaften 1994
Vraket av Murmansk har ligget i Sørvær i Hasvik kommune siden julaften 1994. Da var den utrangerte russiske krysseren under slep fra Murmansk til India. Sleperen knakk, og skipet drev mot land og sank.

Selskapet Nishant Import & Export LLC var eier - eller den tilsynelatende eier - av Murmansk da krysseren var under slep til India. Dette selskapet har ikke etterkommet pålegg om å fjerne vraket.

Først i fjor sommer ble det politisk vilje hos norske myndigheter til å ta kostnadene med å hogge opp Murmansk. Det skjedde etter sensasjonspregede presseoppslag - som viste seg å være nokså ubegrunnede - om radioaktiv forurensning fra den havarerte krysseren.

Nå er finansieringen sikret ved at Stortinget i årets reviderte statsbudsjett har bevilget 81 millioner kroner til prosjektet. De totale kostnadene med å fjerne Murmansk antas å bli på 328 millioner kroner over tre år.