Utsikt for viderekomne i Trollstigen

Den som drister seg ut på det nye utsiktspunktet på toppen av Trollstigen, bør helst ikke ha høydeskrekk.

- Dette er nok noe av det råeste vi kan tilby av utsiktsopplevelser i Norge og kanskje det absolutt råeste som finnes, sier Per Kollstad i Turistveiprosjektet/Nasjonale turistveier til NTB.

Det nye utsiktspunktet ble åpnet onsdag, og bilturister fra alle verdensdeler benyttet anledningen til en tur ut på stupkanten, og vel så det - helt uvitende om at de egentlig var de alle første til å teste det nye anlegget.

4 meter utfor
4 meter ut fra stupkanten skal det ikke nektes for at en kjenner suget i magen, og det forsterkes av at rekkverket består av stål og glass. I gulvet er det lagt gjennomsiktige rister - og 2000 til 3.000 meter under føttene våre buldrer Isterfossen, for anledningen vanntung og skumhvit i sommervarmen.

Dermed har Trollstigen nå to utsiktspunkt, et av den folkelige typen 10 meter fra veien som også er tilrettelagt for rullestolbrukere- og et som ligger 200-300 meter fra veien og som rett og slett er for viderekomne.

Lars Danielsson fra Ørnskjølsvik i Sverige var blant de aller første som gikk helt ytterst ut på kanten sammen med sønnene Simon (14) og Markus (8). Alle var enige om at dette var blant de mer spektakulære opplevelsene hittil på turen til Norge.

770.000 turister
Anlegget er flott utført av entreprenør Christie & Opsahl AS i Molde med Statens vegvesen som byggherre. Arkitekt for de omfattende arbeidene som gjøres på toppen av Trollstigen er Reiulf Ramstad Arkitekter i Oslo.

Opp mot 400.000 kjøretøyer og 770.000 turister besøker Trollstigen hvert år, og ettersom sesongen er relativt kort, er det som en maurtue på toppunktet hver eneste dag i sommerhalvåret. Litt rotete akkurat nå, ettersom det pågår anleggsarbeider. Men en ser allerede konturene av noe som blir veldig spennende, og som vil være fullført i 2011-2012.

Norske ikoner
Trollstigen og Vøringsfossen er de to mest besøkte naturbaserte turistattraksjonene for bilturister i Norge. Sammen med Gjende skal de framstå som «ikoner» for det norskeste norske langs våre 18, nasjonale turistveier.

- Vi er fornøyd med det som er gjort. Med både Geiranger, Trollstigen og Atlanterhavsveien noen timer fra hverandre har jeg tro på at området vil få et løft gjennom den internasjonale markedsføringen som skal skje, sier reiselivssjefen i Åndalsnes og Rauma, Hilde Gråberg Bakke til NTB.