Vurderer restriksjoner for veitunneler

Statens vegvesen vurderer om det i flere norske veitunneler skal innføres restriksjoner på transport av farlig gods. Særlig i Oslo ser dette ut til å være aktuelt.

Statens vegvesen har nylig bedt Samferdselsdepartementet ta standpunkt til et forslag til policy for transport av farlig gods i veitunneler. Der går det blant annet fram at Norge ennå ikke har innført europeiske bestemmelser som trådte i kraft 1. januar i år om skilting av tunneler med restriksjoner, og skilting også av omkjøringsveier.
Statens vegvesen har i løpet av året vurdert behovet for slik skilting, opplyser veidirektør Terje Moe Gustavsen i et brev til Samferdselsdepartementet. Han opplyser at det er en dialog med Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) om kartlegging av transportmengde og nivå for restriksjonene.
«Vi foreslår at vi kommer tilbake med forslag til kriterier for hvilke tunneler det må kreves særskilt sikkerhetsanalyse for», skriver Gustavsen.
Eksplosiv vare
I dag er det på det norske riksveinettet seks tunneler med restriksjoner på transport av eksplosiv vare, visse gasser og andre typer farlig gods. Disse seks er Ellingsøytunnelen og Valderøytunnelen i Møre og Romsdal og fire tunneler i Oslo.

I de fire Oslotunnelene - Festningstunnelen, Vålerengtunnelen, Hammersborgtunnelen og Vaterlandstunnelen - er det forbudt å transportere en rekke typer farlig gods i rushtidene på hverdager mellom klokka 7.00 og 9.00, og klokka 14.00 og 18.00. Begrunnelsen er knyttet til selve rushtidstrafikken, og de problemer den kan skape hvis det skjer et uhell eller en ulykke.

I de to Ålesundtunnelene er restriksjonene innført etter krav fra brannsjefen i Ålesund, som mente at brannfarlig plastmateriale i tunnelene ikke var tilstrekkelig godt tildekket.

Seksjonsleder Finn Harald Amundsen i Statens vegvesen opplyser til NTB at det nå pågår sikkerhetsoppgradering av de to Ålesund-tunnelene.

Risikoanalyse
Risikoanalyser vil avgjøre hvilke tunneler som i framtiden skal ha restriksjoner for transport av farlig gods, og hvor det følgelig også skal merkes omkjøringsruter. Alle eksisterende riksveitunneler over 500 meter skal sikkerhetsgodkjennes innen 2019, og nye riksveitunneler over 500 meter skal sikkerhetsgodkjennes før bygging, og før de åpnes for trafikk.

Det notatet som Statens vegvesen har sendt til Samferdselsdepartementet om denne saken, tyder på at det særlig i Oslo kan være aktuelt med nye restriksjoner.

«I Oslo vil det være naturlig å se på restriksjoner for ikke bare de tunnelene som har dette i dag, men hele hovedvegnettet samlet», skriver Statens vegvesen. I denne sammenheng nevnes blant annet Festningstunnelen, Bjørvikatunnelen, Ekebergtunnelen og Svartdalstunnelen.

Europeisk policy
Det går også fram av notatet at Statens vegvesen mener det i tråd med «felles europeisk policy» på dette området vil være naturlig at restriksjonene holdes på et lavt nivå.

Statens vegvesen begrunner dette standpunktet med at dersom en transport er så farlig at den ikke kan kjøre gjennom en normal veitunnel, er det diskutabelt om det i det hele tatt er forsvarlig å slippe den ut på det offentlige veinettet. Her blir det vist til statistiske opplysninger om at norske veitunneler har færre uønskede hendelser per kilometer enn tilsvarende vei i dagen.