Høy fart sannsynlig årsak til Eiksund-ulykken

Høy fart hos den ene bilen er den sannsynlige årsaken til ulykken i Eiksundtunnelen, der fem mennesker mistet livet søndag kveld.

Det bekrefter lensmannen i Ulstein og Hareid, Odd Kulø, overfor NTB.
Lensmannen kan derimot ikke bekrefte at farten har vært så høy som 150 til 200 kilometer, slik en avis skrev onsdag.

- Nei, dette har verken jeg eller noen fra Statens vegvesen grunnlag for å si noe om på nåværende tidspunkt. Det er ukjent for oss hvordan et slikt anslag har kommet fram, så dette må vi bare avkrefte, sier Kulø.

Ikke registrert
I øyeblikket er det tre ulike instanser i gang med etterarbeid etter ulykken, Politiet, Statens havarikommisjon for transport og ulykkesgruppen i Statens vegvesen. Det vil trolig ta flere uker før en endelig konklusjon kommer.

Kulø, som leder politiets etterforskning etter ulykken, mener at høy fart kan være hele, eller en del av, årsaken til denne tragiske ulykken. Han bygger dette på bremse- og skrensespor som er synlige inne i tunnelen og som stammer fra en Mercedes 220.

Det var denne bilen de fire unge mennene som døde i ulykken søndag kjørte. Bilen var på vei fra Ulstein i retning Ørsta. Mercedesen passerte aldri Statens vegvesens målepunkt som ligger helt nede i bunnen av tunnelen.

Dette målepunktet registrerer tidspunkt for passering, fart, vekt og lengde på alle biler. Bilnummer blir ikke registrert.

Kjørte normalt
Derimot passerte den møtende bilen, en Volkswagen Caravelle, dette målepunktet like før sammenstøtet. Den 52 år gamle mannen som var alene i bilen, skal ha hatt en fart så vidt over 80 km/t.

Mannens mindreårige barn er de største taperne i denne ulykken. De har tidligere også mistet sine mor.

Senioringeniør Ruth Myklebust, som er ansvarlig for ATK i Statens vegvesen Region Midt, opplyser til NTB at det fra klokken 21 til klokken 22 søndag passerte 41 biler i bunnen av Eiksundtunnelen. Disse hadde en gjennomsnittsfart på 81 km/t. Ingen kjørte mye over den tillatte fartsgrensen på 80 km/t.

Krever fotoboks
Et krav om fotoboks i tunnelen ble fremmet av de to ordførerne i Ørsta og Ulstein tirsdag. Ordfører Gudny Fagerhol (Ap) i Ørsta har også tidligere krevd dette, fordi hun mener det blir kjørt for fort.

- Tunnelen er trygg, bare det kjøres normalt, sa Fagerhol til NTB mandag.
Men lensmann Odd Kulø tror ikke at en fotoboks inne i den 7,6 kilometer lange tunnelen ville ha forhindret søndagens ulykke.

I Statens vegvesen blir det bekreftet at det er noen ekstreme hastigheter inne i tunnelen om kveldene, natta og i helgene, men at gjennomsnittsfarten «bare» er 84 km/t. Høyeste fart som er registrert i juni i år er 155 km/t.

- Vi har lagt forholdene til rette for montering av fotoboks i tunnelen. Det er gjennomsnittsfart over tid som avgjør om fotoboks skal monteres, sier Myklebust.
I Eiksundtunnelen har gjennomsnittsfarten vært for lav. Ulykken søndag kan føre til at det nå blir montert fotoboks i tunnelen.