NAF advarer mot sviktende tunnelsikkerhet

Tunnelsikkerhet tas ikke alvorlig nok. Selv nye tunneler bygges med minimumsløsninger, advarer NAF.

- Dette er ekstremt store investeringer, men her er det også et stort, stort behov. Generelt har det gått på sparebluss, og det er grunn til å tro er at det er gjort minimumsløsninger, men ikke mer, sier direktør for samfunnskontakt i NAF, Håkon Glåmsaker til Nationen.
I Nasjonal transportplan (NTP) for perioden fra 2010-2013 fremgår det at mange av tunnelene her i landet må oppgraderes for å bedre sikkerheten. Etterslepet er beregnet til 1,8 milliarder kroner.

Taper mot Europa
Norske tunneler har i flere rapporter vært bortimot dårligst på sikkerhet i forhold til tunneler andre steder i Europa. Men Statens vegvesens forklaring er at trafikken i Norge er så mye mindre enn på kontinentet, slik at det ikke blir riktig å sammenligne forholdene.

- Norge har cirka 1.000 tunneler. Vi har bygd tunneler lenge, og en god del av dem har stått en stund. Det som er spesielt, er at de kravene de blir målt med, er tyske maler for tunneler. Der man sammenligner tunneler med 1.000 biler gjennom hver dag mot tunneler med 100.000 passerende, sier veidirektør Terje Moe Gustavsen til avisen.

Vurdere sannsynlighet
NAF mener at det argumentet ikke holder.
- Sikkerheten skal ikke være dårligere hos oss enn i Sentral-Europa, sier Glåmsaker.

Men risiko vurdert mot sannsynlighet er en ledesnor for veidirektøren:

- Sannsynligheten for ulykker er mindre her i landet. Prioritering av sannsynlighet er viktig for å fastsette risiko. Vi jobber alltid med risiko mot sannsynlighet, og jeg vil minne om at statistikken viser at det er få ulykker i norske tunneler, sier Moe Gustavsen.