- Vanskeligere for bedrifter med sesongsvingninger

Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) vil på det sterkeste advare Stortinget mot å vedta forslaget om å utvide arbeidsgivers lønnsplikt ved permittering fra 3 til 30 dager.

- Denne endringen vil bety en dramatisk forverring av vilkårene for bedrifter og bransjer som på grunn av vær, årstid og andre utenforliggende forhold har store sesongvariasjoner i oppdragsmengden, sier MEFs administrerende direktør Trond Johannesen. Det er helt uforståelig at Regjeringen kommer med dette forslaget i en situasjon hvor Norge har 110.000 arbeidsledige. -For ett år siden foreslo Regjeringen en utvidelse til 20 dager. MEFs medlemmer og andre berørte bransjer reagerte da massivt, og Stortinget avsto fra å vedta forslaget. Ingenting er endret: Noen bedrifter tvinges til å permittere. Skal bedriftene selv dekke utgiftene til permitteringene, vil det få svært alvorlige økonomiske og kompetansemessige konsekvenser understreker Johannesen. Vegbevilgningene er lave, etterslepet i forhold til Nasjonal Transportplan øker med ca. 400 mill.kr. Dette er skuffende, men MEF er ikke overrasket, sier Trond Johannesen. MEF har tidligere erklært Nasjonal Transportplan for død. Nå har vi fått det bekreftet. Regjeringen bør ta den dårlige vegstandarden på alvor. Skal målet om trafikksikre veger og nullvisjonen gå i oppfyllelse er vegstandarden det viktigste. Bransjen har kapasitet til å gjøre jobben, sier Johannesen. - MEF er også svært forundret over at Regjeringen foreslår å legge ned Rådet for Fagopplæring (RFA) og Opplæringsrådene. Kvalitetsutvalgets innstilling er for tiden på høring, og Stortinget skal behandle helheten i opplæringspolitikken til neste år. Dette må tas på alvor og gis en forsvarlig behandling. RFA og opplæringsrådene må videreføres i 2004, avslutter Johannesen.