BNL: Taper på samferdselspolitikken

- Næringslivet og distriktene taper på at regjeringens samferdselssatsing først og fremst går til kollektivtransport, sier Sverre A. Larssen, administrerende direktør i Byggenæringens Landsforening (BNL).

Han mener Regjeringen også burde ha rettet større innsats mot å ta igjen det store etterslepet i veiinvesteringer. - Regjeringens budsjettforslag øker etterslepet med nærmere 400 millioner kroner og er nå oppe i ca. 1,5 milliarder kroner i forhold til Stortingets vedtatte nasjonale transportplan, sier Larssen. Han setter nå sin lit til at Stortingets behandling av budsjettet sikrer tilstrekkelig satsing på veisektoren. BNL finner grunn til å minne om at de tre regjeringspartiene i regjeringens politiske plattform fra oktober 2001 (Sem-erklæringen) skrev at Samarbeidsregjeringen vil styrke samferdselsinnsatsen og øke veibevilgningene. Det er nødvendig med bedre standard ut fra hensynet til miljø, verdiskaping, behovet for å redusere distriktenes avstandsulemper og bedre fremkommeligheten og sikkerheten. BNL mener det er skuffende at disse løftene ikke følges opp i praktisk politikk, spesielt ettersom arbeidsledigheten øker og signalene fra næringslivet er entydige: bedre veier og infrastruktur er av avgjørende betydning for næringsutvikling og vekst. Det er sterkt beklagelig at Stortingets vedtak om økt samferdselsinnsats ikke blir fulgt opp i forslaget til statsbudsjett. - Norge har halvert investeringene i innenlandsk transportinfrastruktur som andel av BNP siden 1998. Siden midten av 90-tallet er statens investeringer i veinettet også redusert med 20% i faste priser, samtidig som veitrafikken har økt med bortimot 20%. Det må nå tas et krafttak for å rette opp situasjonen, sier Larssen. Han har tro på økt satsing på infrastruktur og veibygging som resultat av de kommende forhandlingene. - Vi vet dessuten at våre naboland satser på veibygging og infrastruktur. EU satser nå 2.000 mrd kroner i bedre infrastruktur for å stimulere næringslivet til øke sine investeringer og sikre økt sysselsetting. Norge og norsk næringsliv vil tape ytterligere terreng dersom våre politikere mangler evne og vilje til å satse på moderne infrastruktur, mener Larssen. - I tillegg til at veibygging og opprusting av infrastrukturen er viktig for næringslivet, er satsing også nødvendig ut fra hensynet til trafikksikkerhet, sier Sverre Larssen. Han viser til at 150 mennesker har mistet livet i trafikken i Norge første halvår i år og at mer enn 6.000 personer ble skadd i trafikken i samme periode. Ifølge Transport-økonomisk Institutt og Statens Vegvesen koster veitrafikkulykker det norske samfunnet ca 25 milliarder kroner årlig. Manglende satsing på moderne veier og vedlikehold er en trussel mot sikkerheten på norske veier, og medfører store negative konsekvenser for mennesker og samfunnet som helhet mener Larssen.