Giljajuvet

Giljajuvet

Sted: Rv45 i Gjesdal kommune

Prosjekttype: Anlegg

Kontraktssum eks mva: 59 millioner

Byggherre: Statens vegvesen

Totalentreprenør: Risa

Prosjektert av: Statens vegvesen
RIGeo: Multiconsult

Underentreprenører og leverandører: Tunneldriving og brann-, vann- og frostsikring: Skanska - Ferdigbetong: Jærbetong - Fjellsikring: Fjellrenovering - Autovern: Autovernmontasje - Asfalt: Kolo Veidekke - PE skum: Skumtech

Risa AS har bygd den 350 meter lange Skredlitunnelen forbi Giljajuvet på Rv45 i Gjesdal kommune i Rogaland.

Dermed slipper trafikken å kjøre den smale og rasfarlige strekningen langs juvet. Risa har også oppgradert til sammen en kilometer vei på hver side av tunnelen og bygget drøyt en kilometer ny vei ved Øvre Byrkjedal et par kilometer lenger sør på Rv45.

59 millioner kroner

Byggherre er Statens vegvesen. Det er Byggplanavdelingen i vegvesenet som har prosjektert arbeidene. Multiconsult har vært geoteknisk rådgiver. Risa har utført oppdraget i totalentreprise, med en kontraktssum på 59 millioner kroner. Skanska har drevet tunnelen i underentreprise for Risa. Anleggsstart var i mars 2008 og vei og tunnel ble åpnet av ordfører Olaug V. Bollestad i Gjesdal kommune den 28. mai i år.
   
Skredlitunnelen er på 350 meter og har to portaler på til sammen 30 meter. Fri høyde er 4,6 meter og veibanen har T8 profil. Vann- og frostsikring er utført med PE-skum og sprøytebetong. Portalene er plasstøpte. Driftssjef Øyvind Langemyr i Risa forteller at tunneldrivingen startet i august i 2008. – Gjennomslaget var i november i 2008. Tunnelen ble drevet på tradisjonell måte med borerigg og dumpere av Skanska. Dette selskapet hadde også oppdrag med brann-, vann- og frostsikring.

Fjellsikring

Langemyr sier at drivingen gikk greit. – De største utfordringene hadde vi på nordsiden der det er en 35-40 meter høy forskjæring med mye dårlig fjell som måtte sikres med bolter og nett. Det var også krevende at den gamle veien gikk rett nedenfor tunnelmunningene og at den skulle være åpen i anleggsfasen. Vi tok 22.000 kubikkmeter faste masser ut av tunnelen. Det meste er brukt til veibygging.
   
Veien på hver side av Skredlitunnelen er oppgradert til T7,5. Både vei og tunnel har fartsgrense på 80 km/t. Arbeidene er bompengefinansiert. Gjesdal bompengeselskap krever inn penger ved Øvstabø. Det koster 45 kroner for personbiler og 80 kroner for større kjøretøy. AutoPASS brikker virker.

Lærerikt prosjekt

Ifølge Langemyr var 30 personer med da aktiviteten var på topp. – Vi hadde ingen fraværsskader under arbeidet. Dette er den første tunnelen Risa har bygget og et av de første fjellanleggene vi har hatt for Statens vegvesen. Vi har fått mye nyttig kompetanse angående styring av underentreprenører, krevende fjellskjæringer, arbeid i høyden og fjellsikring.


Tekst og foto: Ole Harald Dale


Flere prosjekter