Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

600 mill ekstra til veg

Publisert: 08.10.2003 10:15. Sist endret: 27.11.2013 21:39.

Regjeringen foreslår en samlet bevilgning på 12 738,4 millioner kroner til vegformål i 2004. Dette er en økning på 4,9 prosent.
  • Leif (77) har jobbet med mur og betong siden 60-tallet - i fjor høst tok han fagbrev

  • Glamox kjøper britisk teknologiselskap

  • Forskningsrådet med skreddersydd enkeltsatsing for BAE- næringen - håper næringen kjenner sin besøkelsestid

  • Fylkesvei i Bergen stengt ut uken

Nettleder

Viktig dag for næringens fremtid

Les også:

  • Koronaen utfordrer
  • Økt ansvar på kommunene
  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
  • En klar oppfordring til byggenæringen
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Leif (77) har jobbet med mur og betong siden 60-tallet - i fjor høst tok han fagbrev
  • Glamox kjøper britisk teknologiselskap
  • Forskningsrådet med skreddersydd enkeltsatsing for BAE- næringen - håper næringen kjenner sin besøkelsestid
  • Fylkesvei i Bergen stengt ut uken
  • BNL: Strenge, men nødvendige tiltak for byggeplasser i Oslo
  • Førdepakken lyser ut Kletten gang- og sykkeltunnel
  • Oslo og noen kommuner med mye smitte får flere koronavaksiner
  • Nytt politihus i Bergen kan leies av private
  • Nedstenging i Oslo får store konsekvenser for byggevarehandelen - varehus taper en million i uken
  • Privatmarkedet sørget for milliardvekst for byggevarehandelen i 2020
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Jørgen Holmefjord AS har vunnet to nye tunnelkontrakter

Flere kontrakter

  • Betonmast bygger ny friidrettsarena i Göteborg
  • AF bygger Os skole og idrettsarena
  • Peab bygger barne- og avlastningsboliger i Tromsø
  • Veidekke bygger ny legevakt i Arendal
  • HENT starter på milliardprosjektet Aker Tech House
  • COWI vant Hordfast-kontrakt
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Dette er en økning på nær 600 millioner kroner eller 4,9 prosent (korrigert for at det i 2003-budsjettet er tilført ny egenkapital til etableringen av Mesta AS). - Vegtransporten har forskjellige roller i distrikter og byområder, samtidig som trafikksikkerheten må bedres på hele vegnettet. Derfor foreslår regjeringen vel en halv milliard kroner til rassikring, samtidig som den sterke satsingen over vegbudsjettet på kollektivtransporttiltak i storbyene videreføres, sier samferdselsminister Torild Skogsholm. - Med et økt investeringsbudsjett, er det i tillegg rom for at det neste år kan settes i gang anleggsarbeid på til sammen 11 nye prosjekter på stamvegnettet og en rekke prosjekter på øvrige riksveger. Mange av disse nye prosjektene fjerner flaskehalser på vegnettet som i dag hindrer næringslivets framkommelighet, særlig i distriktene, sier samferdselsministeren. Regjeringen har ellers over vegbudsjettet prioritert bevilgninger til rasjonell framdrift for riksvegprosjekter som allerede er satt i gang, støyreduserende tiltak langs vegene og tiltak for økt trafikksikkerhet. Den foreslåtte bevilgningen på 12 738,4 millioner kroner til vegformål er fordelt slik: 5 839 millioner kroner til trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksveger. Øker med 337,5 kroner kroner, eller 6,1 prosent i forhold 2003. 4 928 millioner kroner til riksveginvesteringer, medregnet rassikring. Øker med 199,6 kroner, eller 4,3 prosent. 84 millioner kroner til noen særlige investeringsposter, fordelt med 30 milllioner kroner til vegutbygging i Bjørvika i Oslo og 54 millioner til vegformål i distriktene som kompensasjon for økt arbeidsgiveravgift. 1 155 millioner til kjøp av riksvegferjetjenester. 290 millioner kroner i lånebevilgning og opptrekksrenter til Svinesundsforbindelsen AS. 441,5 millioner kroner gjelder tilskudd til restrukturering av Mesta AS (tidligere Statens vegvesens produksjonsvirksomhet). I tillegg til riksveginvesteringene over statsbudsjettet vil bompengeselskapene neste år stille til rådighet 2 477 millioner kroner til utbygging av riksvegnettet, medregnet 360 millioner kroner til investeringstiltak for kollektivtrafikken. Trafikktilsyn, drift og vedlikehold: Vel 5,8 milliarder kroner, øker med 6,1 prosent I alt 5 839,7 millioner kroner er foreslått til trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksvegnettet. Dette er en økning med nær 340 millioner eller 6,1 prosent i forhold til saldert budsjett for 2003. Innenfor den foreslåtte bevilgningen har regjeringen prioritert tiltak for økt trafikksikkerhet og vedlikeholdsarbeid som bidrar til å ta vare på de verdier som er lagt ned i dagens vegnett. Dette fører blant annet til at det neste år vil bli brukt 120 millioner kroner mer til asfaltlegging enn i 2003. Vinterbrøytingen på det mest trafikkerte vegnettet vil også bli forbedret. Bevilgninger til riksveginvesteringer medregnet rassikring: Vel 4,9 milliarder kroner Til sammen 4 928 millioner kroner er foreslått som statlige bevilgninger til riksveginvesteringer, medregnet den spesielle posten rassikring. Beløpet er fordelt slik: 2 209 millioner kroner til investeringer på stamveger. 2114 millioner kroner til fylkesfordelt ramme. Av dette er 539,1 millioner kroner avsatt til utbygging av øvrige riksveger (riksveger utenom stamvegnettet). Resten, 1 574,9 millioner kroner gjelder mindre investeringstiltak, blant annet mindre utbedringer, bygging av gang- og sykkelveger, spesielle trafikksikkerhetstiltak, tiltak for kollektivtrafikken miljø- og servicetiltak og planlegging. Midlene til mindre investeringstiltak skal nyttes på både stamvegnettet og på øvrige riksveger. 401 millioner kroner er avsatt til øvrige tiltak og omfatter blant annet oppgradering av eksisterende tunneler og tiltak på nasjonal turistveger. 204 millioner kroner er oppført på den spesielle posten Rassikring. I tillegg regnes det med at det innenfor ordinære riksveginvesteringer vil bli nyttet 246 millioner kroner kroner til utbygging som vil gi rassikringsgevinst. Dessuten er det regnet med å bruke 60 millioner kroner i bompengemidler til utbygging med rassikringsgevinst. I regjeringens budsjettforslag legges det opp til at det i 2004 skal settes i gang anleggsarbeid på i alt 11 nye prosjekter på stamvegnettet. I tillegg kommer anleggsstart for en rekke nye vegprosjekter på det øvrige riksvegnettet. For å redusere de negative miljøvirkningene av vegtrafikken kreves det en betydelig innsats i de neste årene. - Regjeringen vil derfor for 2004 gi høy prioritet innenfor vegbudsjettet til tiltak for å oppfylle de nye støykravene som følger av forurensningsloven. Tallet på personer som er utsatt for støy over den fastsatte tiltaksgrensen vil i løpet av neste år bli redusert med 4900 personer, fra 5400 til 500 personer, går det fram av budsjettforslaget. Kjøp av riksvegferjetjenester: Nær 1,2 milliarder kroner For neste år er det foreslått 1 155 millioner kroner til statlig kjøp av riksvegferjetjenester. Dette er om lag 64 millioner kroner eller 5,8 prosent mer enn i 2003. For 2004 er det i hovedsak forutsatt et uendret ferjetilbud. Det endelige tilbudet er avhengig av Statens vegvesens forhandlinger med ferjeselskapene. For å forbedre ferjetilbudet og effektivisere ferjedriften går Samferdselsdepartementet inn for bruk av anbudskonkurranse i forbindelse med statlig kjøp av riksvegferjetjenester. Statens vegvesen planlegger utlysing av fem ferjesamband på anbud høsten 2003/våren 2004. Det er videre planlagt en årlig opptrapping, med nesten full konkurranseutsetting i løpet av 7 - 10 år. Særskilte tiltak for kollektivtransporten: 610 millioner kroner fra vegmidler. I forslaget til vegbudsjett for 2004 er det lagt opp til å bruke i alt 610 millioner kroner til særskilte tiltak for kollektivtransporten. Av dette er om lag 250 millioner kroner statlige midler, mens 360 millioner kroner er bompenger. Samferdselsdepartementet legger opp til at 490 millioner kroner av de samlede midlene skal nyttes i Osloområdet, fordelt med blant annet 161 millioner kroner til videre utbygging av T-baneringen og 100 millioner kroner til opprusting av T-banen. Rassikring: 510 millioner kroner Regjeringen går i budsjettforslaget for 2004 inn for at det neste år skal brukes i alt 510 millioner kroner til prosjekt og tiltak som er med på sikre mot ras på riksvegnettet. Av dette beløpet er 204 millioner bevilgninger under den særlige posten Rassikring, mens 306 millioner kroner gjelder investeringsmidler til prosjekter og tiltak med rassikringsgevinst. 450 millioner kroner av midlene til rassikring skal bevilges over statsbudsjettet, mens 60 millioner kroner blir dekket av bompenger. Kompensasjon for økt arbeidsgiveravgift: 54 millioner kroner til vegformål i distriktene 54 millioner kroner er foreslått til vegformål i distriktene, som kompensasjon for at enkelte næringer nå må betale full arbeidsgiveravgift, uansett hvor arbeidstakeren bor. Midlene vil bli fordelt i forhold til hvordan økningen i arbeidsgiveravgiften slår ut samlet i de enkelte fylker. Midlene kan brukes på både riks- og fylkesvegnettet, med hovedvekt på investeringer og tyngre vedlikehold. Fordeling av midlene på prosjekter og tiltak vil bli fastsatt i samråd med de berørte fylkeskommunene. I tillegg til den foreslåtte bevilgningen vil det for 2004 også bli overført 70 millioner kroner fra tidligere år til anleggstart på vegprosjektet E12 Umskaret i Nordland. Vegutbygging i Bjørvika i Oslo Regjeringen foreslår en bevilgning på 30,2 millioner kroner på en egen budsjettpost for Vegutbygging i Bjørvika. Opprettingen av en slik egen budsjettpost er i tråd med Stortingets tidligere behandling av stortingsmeldingen om utviklingen av Bjørvikaprosjektet i Oslo. Det foreslåtte beløpet for 2004 vil bli nyttet til prosjektering og forberedelser til anleggsstart, som ventes å skje i 2005. Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til kostnadsoverslag, finansierings- og framdriftsplan for prosjektet som egen sak når det foreligger endelige avklaringer, går det fram av budsjettforslaget. Riksveginvesteringer på stamvegnettet I budsjettforslaget er det lagt opp til at det i 2004 skal nyttes i alt 3 051 millioner kroner til investeringer på stamvegnettet

Nøkkelord:

Import
 

Leif (77) har jobbet med mur og betong siden 60-tallet - i fjor høst tok han fagbrev

 

BNL:
Strenge, men nødvendige tiltak for byggeplasser i Oslo

 

Nedstenging i
Oslo får store konsekvenser for byggevarehandelen
- varehus taper en million i uken

 

Privatmarkedet sørget
for milliardvekst for byggevarehandelen i 2020

 

Forskningsrådet med skreddersydd enkeltsatsing for BAE- næringen
- håper næringen kjenner sin besøkelsestid

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen